Articol scris de Vlad Petre – Concurs Taraba de Jocuri & BoardGames BLOG

Producator: Kosmos (2000)
Jucatori: 3 sau 4
Durata: ~75 minute
Complexitate: Mica-Medie

Introducere

In preajma anului 2000, compania franceza Alcatel lansa o tehnologie destinata transmisiunilor in telecomunicatii: Optinex. Miscarea companiei a starnit multa valva, iar produsul a avut un mare succes, insa ceea ce a marcat cu adevarat lansarea acestui produs a fost metoda pe care cei de la Alcatel au ales-o pentru a-si promova ultima creatie.

Acestia au incheiat un contract cu faimosul producator german din lumea boardgame-urilor, Kosmos, in urma caruia s-a nascut The Communication in Catan, un joc de sine statator, produs in editie foarte limitata, inconjurat de mister si livrat in conditii obscure, in principal marilor parteneri de afaceri ce au ales sa-si indrepte atentia catre produsul Optinex al companiei Alcatel. Anumite voci spun ca exista doar 2000 de exemplare in toata lumea, altele ca s-au oferit jocurile in cadrul unei ceremonii secrete si surplusul a fost ars. Cert este ca nu se gaseste pentru a fi cumparat decat de la anumiti discipoli care au facut rost de el cine stie cum si la preturi descurajatoare…

Printr-un noroc, de care poate nici acum nu sunt pe deplin constient, am intrat acum foarte mult timp in posesia acestui joc. Pe vremea aceea eram mai tanar si habar nu aveam de magnificul univers al boardgame-urilor. Vremea a trecut, am devenit mai intelept si intr-o dupamiaza am rascolit toata casa pana l-am gasit si l-am savurat asa cum ar fi trebuit.

Componente

Din punct de vedere calitativ, producatorilor nu li se poate reprosa nimic. Materialele sunt de buna calitate – lemn si carton gros, design-ul combina minimalismul elementelor de lemn ce reprezinta nodurile si fibrele optice, cu culorile deschise si variate, specifice unei insule tropicale, ce se regasesc pe cartile de resurse si piesele ce formeaza harta. Dimensiunile cartilor de resurse, elementelor hartii si materialelor aditionale pentru joc sunt aceleasi ca si in cazul jocului Colonistii din Catan.

Prezentarea jocului

Jocul in sine are o complexitate mica spre medie, fiind recomandat incepatorilor, cu o durata aproximativa de 75 de minute conform specificatilor de pe cutie, insa un joc dureaza in general intre 90 si 120 de minute, depinzand foarte mult de numarul de jucatori. Factorul aleator, de noroc, este reprezentat de zaruri, insa victoria este determinata de deciziile mai mult sau mai putini eficiente pe care fiecare jucator le ia pe parcursul jocului.

Temporal vorbind, jocul se plaseaza dupa Colonistii din Catan, plecand de la premiza ca insula este deja colonizata, iar locuitorii insulei au atins un anumit punct in dezvoltare, in care nevoia de comunicare a devenit mult prea pregnanta pentru a fi ignorata. Astfel, colonistii reintra in joc pentru a oferi insulei miracolul telefoniei si al Internetului, totul cu ajutorul tehnologiei Optinex bineinteles, scopul fiind sa devina principalul provider de telecomunicatii si divertisment in Catan

Desfasurarea jocului

Jocul este recomandat a fi jucat in 3 sau 4 jucatori, in 2 fiind mult prea anevoios.

Acestia se dezvolta de lungul si de-a latul hartii modulare formata din hexagoane numerotate, reprezentand diverse zone: rurale, rezidentiale, metropolitane, industriale si high tech, fiecare dintre ele oferind un anumit tip de resursa, respectiv:  telefonie fixa, televiziune prin cablu, Internet, telefonie mobila si multimedia.

Zarurile dicteaza ce resurse vor fi colectate, conditia fiind ca jucatorii sa fi construit un nod de fibra optica adiacent zonei al carui numar este indicat de zaruri. In momentul in care au strans necesarul de resurse, jucatorii le pot schimba pentru construirea unui nou nod sau tronson de fibra optica, pentru upgrade-ul unui nod mic la un nod mare sau achizitionarea unor carti Future ce pot contine anumite bonusuri.

Fiecare jucator incepe cu un minim necesar de resurse, doua noduri mici si doua elemente de fibra optica, ce conecteaza nodurile tinzand catre cea mai eficienta retea de telecomunicatii si divertisment. Jucatorii sunt implicati continuu in schimburi si negocieri de resurse intre ei sau cu Guvernul, varianta din urma fiind mult mai dezavantajoasa, Guvernul practicand niste rate de schimb tendentioase.

Pentru ca jocul sa nu fie prea usor exista si anumite evenimente ce ii pot schimba cursul, cea mai prezenta pe parcursul jocului fiind Regularizarea Guvernamentala, care este declansata de anumite carti Future sau prin aruncarea unui 7 cu cele doua zaruri. Acest eveniment poate duce la pierderea resurselor anumitor jucatori si chiar blocarea completa a unei zone, aceasta oprind productia acelui tip de resursa pana la urmatoarea Regularizare Guvernamentala.

Jucatorii sunt intr-o comunicare continua: fac negot cu resurse, isi blocheaza unul altuia reteaua de fibra optica, extinzandu-se catre alti negustori prin intermediul porturilor si fructificand diversele oportunitati ce apar pe parcursul jocului. Acesta ia sfarsit in momentul in care un jucator strange un anumit numar de puncte, reprezentate de noduri de fibra optica, lungimi impresionante ale tronsoanelor de fibra optica, influenta guvernamentala exercitata si diverse bonusuri colectionate prin cartile Future

Concluzia

Voi incheia cu o parere personala, considerand ca tematica de telecom se potriveste foarte bine jocului si mecanicii acestuia; ajungi sa te imersezi in competivitatea lui dorindu-ti sa castigi, indiferent de compromis, harta modulara asigura o anumita rejucabilitate, jocul fiind destul de echilibrat, in conditiile in care jucatorii tind spre eficienta in utilizarea resurselor.

Trebuie luat in considerare si faptul frustrant ca zarurile pot decide evolutia situatiei in momente cheie in locul participantilor, jocul nu ofera o experienta foarte complexa a carui nevoie se simte dupa 5-6 jocuri si cateodata raportul durata/distractie nu inclina in favoarea jocului, dar este un joc pe care fiecare dintre noi trebuie sa-l jucam de cateva ori in viata, daca nu cumva l-am jucat deja.

Mai jos aveti o galerie foto ce prezinta in detaliu jocul de societate The Communication in Catan.

Cu voia dumneavoastra, i-as oferi nota 8.50/10.

Vlad Petre