Articol scris de Sergiu Bolog – Concurs Taraba de Jocuri & BoardGames BLOG

Mai intai vreau sa va avertizez ca nu am talentul storytelling asa ca nu vreau sa fiu tinut  responsabil pentru starile de somnolenta survenite in urma citirii acestui review. Deasemenea voi incerca sa fac o prezentare cat mai pe intelesul tuturor ceea ce inseamna ca va fi destul de lunga.

Prezentare

Produs de catre Eric Goldberg si publicat pentru prima oara de catre West End Games in anul 1985, Tales of the Arabian Nights (TotAN) a fost re-publicat pentru a treia oara in 2009 de catre Z-Man Games. Jocul este practic o poveste ce dureaza aproximativ doua ore, avand unul pana la sase personaje principale, iar actiunea se desfasoara in minunata lume a lui Aladdin…nu, nu este vorba de Disney… ci despre o mie si una de nopti arabe.

O imagine cu toate componentele jocului ===================================>

Continutul cutiei ce cantareste aproximativ 3.5 kg : un regulament (mi se pare normal), o matrice a reactiilor, 60 de jetoane cu diferite talente pentru caractere, 60 de jetoane pentru punctele de destin si 60 pentru cele de poveste, 3 jetoane pentru timp (dimineata, dupa-amiaza si noapte), 6 caractere (Aladdin, Seherezada, Sinbad, Ali Baba, Ma’aruf si Zumurrud), 6 seturi de jetoane (fiecare set contine un jeton pentru Avere, unul pentru Origine, unul pentru Destin, unul pentru Destinatie si unul pentru Poveste), o tabla cu o parte din harta lumii din timpul lui Aladdin (pe latura din stanga are un track pentru punctele de destin, pe cea din dreapta un track pentru punctele de poveste iar pe latura de sus are un track pentru averea caracterelor), 6 table de joc individuale cu diferitele reactii pe care le pot avea caracterele in timpul jocului, Cartea Povestilor, 112 carti cu statusuri penru caractere, 19 carti cu misiuni, 55 de carti cu intalniri (encounters), 30 de carti cu diferite comori, 6 standuri pentru caractere,6 jetoane pentru sexul caracterului si

3 zaruri  (doua zaruri normale d6, unul rosu si unul albastru si un d6 alb care are doua fete cu -, doua cu + si doua fete goale (ma refer la ,,fetze” de zar nu la altceva)).

Pregatirea jocului

La inceputul jocului, fiecare jucator isi alege un caracter si primeste setul de jetoane aferent acestuia impreuna cu o tabla de reactii. Jetonul destiny se pune pe track-ul din stanga iar jetonul story pe track-ul din dreapta, ambele in dreptul valorii zero. Toti jucatorii sunt saraci (poor), asa ca jetonul wealth (avere) se pune pe trackul de sus, pe valoarea poor.Apoi fiecare jucator, in secret, isi alege un total de 20 de puncte format din jetoanele pentru destin si cele pentru poveste (pot fi in orice combinatie atat timp cat totalul lor este 20). Pentru a alege cine incepe jocul, fiecare jucator da cu ambele zaruri normale iar cine da zarurile cele mai mari este primul. Dupa aceasta fiecare jucator, incepand cu primul si continuand in sensul acelor de ceasornic, va alege cate un skill (talent). Vor face asta pana cand fiecare va avea 3 skill-uri.

Pentru a-i da o directie in care sa se indrepte, jucatorul alege la intamplare o carte misiune (quest card). Aceasta te poate pune sa faci tot felul de chestii fabuloase, de la a omori o creatura sau sa cauti comori pana la a-ti cauta jumatatea. De exemplu:

Chemarea Marii

Cand erai copil, tu si  familia ta ati plecat in vizita la niste rude ce locuiau intr-un oras de pe malul marii.Ti-a atras atentia vasta intindere albastra ce o vedeai pe geamul camerei si nu-ti puteai lua gandul de la ea nici macar in somn. Acum, chemarea oceanului este atat de puternica incat bate in ritmul inimii tale – trebuie sa navighezi desertul albastru cat mai curand.

Pune un alt jucator sa-ti aseze celei trei jetoane pentru misiuni pe trei insule diferite (dar sa nu fie una langa alta). De fiecare data cand treci cu bine de o intalnire neprevazuta in spatiul ales, colectioneaza jetonul. Dupa ce colectionezi cel de-al treilea jeton reusesti sa calmezi chemarea oceanului din sangele tau:

[D1/P3/Matelotaj]

Daca reuseste sa termine misiunea aceasta, jucatorul va primi recompensa indicata la subsolul cartii: un punct la Destin, 3 puncte la Poveste (Story) si un nou talent, mai exact Matelotaj. Mentionez ca aceste misiuni sunt total optionale iar jucatorii le pot ignora complet; totusi acestea aduc puncte binevenite, avere, talente noi iar uneori chiar si statusuri gen casatorit, sultan, vizir, s.a.m.d.

Gameplay

Toate caracterele incep jocul din Bagdad (doar daca nu este specificat altfel in misiunea primita) si se pot misca numarul de spatii indicat de averea acestora. In turul sau jucatorul isi poate muta caracterul in orice directie doreste atat timp cat urmeaza un drum sau o cale de navigatie. Odata ajuns in locatia dorita, jucatorul activ trage o carte din pachetul cu intalniri neprevazute (encounter deck). Aceste carti poti fi de mai multe feluri: de la simple carti cu diferite orase de pe harta (un fel de misiuni secundare) pana la intalniri cu diverse personaje/creaturi sau chiar locuri speciale gen Cimitirul Elefantilor, Palatul de Cristal, etc. In functie de locul in care se afla caracterul sau de timpul zilei, aceste carti te vor directiona catre un anumit paragraf din Cartea Povestilor la care se va uita “cititorul” (in mod normal jucatorul din stanga jucatorului activ). Jucatorul activ va da cu un zar normal la care se va adauga cifra din locatia respectiva si o cifra in functie de punctele de destin a caracterului. Suma acestor cifre va spune exact cu cine sau ce a intalnit jucatorul.

Sa dam un exemplu:

Datorita cartii si a sumei rezultate cititorul il informeaza pe jucator ca a intalnit un hot deghizat (disguised) si trebuie sa aleaga o reactie din rubrica D. Jucatorul se uita la tabla cu reactii la rubrica D iar optiunile lui sunt: pedepseste, ajuta, jefuieste, interogheaza, rapeste, cumpara (ca sclav) sau angajeaza. Acesta alege sa jefuiasca. Dupa ce a ales o reactie, cineva (in mod normal jucatorul din drepta celui activ) se uita in matricea cu reactii la rubrica D: randul disguised + coloana rob (a jefui) = paragraful 364.

Acum jucatorul activ da cu zarul alb iar in functie de rezultat se va schimba paragraful rezultat. Daca da un blank ramane 364, daca da un – cititorul se duce la 363 iar daca da un + se duce la 365. De dragul exemplului, jucatorul a dat un +. Asta inseamna ca cititorul se uita la paragraful 365 si incepe sa citeasca prima parte (preferabil pe un ton potrivit) (SPOILER ALERT):

Intri in casa hotului in timp ce acesta este plecat dar el se intoarce tocmai cand ai terminat de luat cele mai valoroase obiecte. O iei la fuga si auzi cum striga in urma ta.

Dupa aceasta, cititorul il intreaba pe jucator daca are vreun talent din cele enumerate in paragraful respectiv si daca vrea sa foloseasca unul din ele.

Daca nu are niciun talent din cele enumerate sau daca nu vrea sa foloseasca vreun talent, cititor citeste textul din dreptul rubricii fara talent (no skill):

,,Te-am recunoscut” tipa acesta, ,,si te voi vana pentru totdeauna!”

[D1/Proscris/Urmarit/Comoara]

Daca jucatorul alege sa foloseasca un talent din cele enumerate atunci cititorul citeste textul din dreptul talentului respectiv, in cazul acesta noroc (luck):

Victima jafului tau este atat de infuriata incat sufera un atac de apoplexie si moare pe loc inainte sa poata spune cuiva cine esti. Iei un obiect minunat si fugi.

[D2/P2/Comoara]

Dupa aceasta, jucatorul activ primeste rasplata asociata rubricii citite iar turul sau ia sfarsit.

———————————————————————————————————————————————–

Cam la asta se rezuma turul unui jucator in Tales of the Arabian Nights: te misti pe harta, tragi o carte, dai cu un zar normal sa vezi cu cine sau cu ce te-ai intalnit, alegi o reactie, dai cu zarul alb pentru a ,,alege” paragraful din Cartea Povestilor, alegi sa folosesti un talent daca este cazul (uneori poti fi obligat), asculti mini-aventura si apoi primesti rasplata dintre parantezele patrate asociate rubricii citite.

Desigur povestea trebuie sa aiba si un final iar pentru asta au fost introduse punctele de destin si cele de poveste. Mai tineti minte textul de la pregatirea jocului referitor la aceste puncte? Sa zicem ca un jucator a ales 14 puncte de destin si 6 de poveste (story). Acesta va fi pragul pe care acel jucator va incerca sa-l treaca. Atunci cand jetoanele de pe laturile hartii vor atinge (sau vor depasi) pragul ales, jucatorul este liber sa se intoarca in Bagdad pentru o ultima aventura dupa care se va declara ,,castigator”. Am lasat acest detaliu pentru final deoarece nu acesta este scopul real al jocului. Rolul principal al acestor puncte este de a dicta timpul de joc. Daca vrei un joc lung poti alege un total de peste 20 de puncte iar daca vrei unul mai scurt poti alege mai putin de 20.

TotAN NU este un joc bazat pe competitie. Scopul jocului este acela de a crea o poveste cu ajutorul jucatorilor si a diferitelor reactii pe care acestia le au in aventurile lor. Daca vei juca TotAN cu gandul de a castiga vei fi profund dezamagit. Natura aleatoare a intalnirilor din joc si a paragrafelor din Cartea Povestilor face ca jucatorul sa aiba foarte putin control asupra sortii caracterului.

In schimb, daca iti plac povestile si aventurile si ai visat intotdeauna sa faci tot felul de chestii eroice, Tales of the Arabian Nights ar putea fi un joc pe placul tau. Cartea Povestilor ofera jucatorilor aproximativ 300 de pagini cu peste 2000 de paragrafe cu intamplari.Ia-ti inima in dinti si aventureaza-te in lumea celor o mie si una de nopti. Vei avea ocazia de a trai una din cele mai marete aventuri: poti fi blestemat, transformat in bestie, iubit, infirm, imbolnavit, luat ca sclav, vrajit, lovit de soarta, lovit de durere, intemnitat, indragostit, poti innebuni, te poti rataci, te poti casatori (poti face si copii), ti se poate face chiar si schimbare de sex. TotAN este cu adevarat un joc maret.

Surse imagini: BoardGameGeek, Sergiu (adica eu)