Articol scris de VickdaReaper pe forum

Nume joc: Samurai
Acronime:
Anul lansarii: 1998
Designer: Reiner Knizia
Numar de jucatori: 2 – 4
Timp de joc: 30 – 45 min
Mecanici: Control zonal, Plasare de piese

Cutie:

 

Ce este Samurai?

Samurai este un joc plasat din punct de vedere tematic in Japonia evului mediu. Scopul fiecarui jucator (daimyo) este de a obtine control teritorial asupra Japoniei. Acest lucru se realizeaza controland fie ceilalti daimyo mai mici (reprezentati prin palariile inalte), fie credinciosii buddhisti (reprezentati de statuetele lui Buddha), fie sa controleze productia de orez (reprezentata de campurile de orez). Aceasta influenta se realizeaza prin plasarea de piese pe tabla de joc care sa ofere puncte de influenta asupra unuia dintre cele trei categorii vizate.
Jocul se desfasoara in sens circular pe durata a mai multe runde, timp in care jucatorii vor strange figurine, deci influenta. Castigator va fi cel mai influent daimyo din Japonia, adica acela care a strans cel mai mare numar de figurine.

Ce gasim in cutia jocului?

In cutie se vor gasii urmatoarele: 13 palarii inalte, 13 statuete ale lui Buddha si 13 campuri de orez (39 de figurine in total); 80 de simboluri (piese de joc – cate 20 pentru fiecare jucator), 4 paravane de joc, tabla de joc (reprezentata prin harta Japoniei impartita in 4) si regulamentul. Pentru a exemplifica, avem:

Cele trei figurine:

Tabla de joc:

Piesele de joc:

 

Paravanele:

 

 

Ce reguli urmam?

Regulamentul jocului este extraordinar de simplu de citit si inteles. Astfel incat jocul poate incepe foarte repede.
Primul lucru ce trebuie facut este pregatirea jocului. Astfel, se pune in centrul mesei componentele hartii Japoniei echivalente numarului de jucatori. Tot in functie de acest numar se vor oprii doar o parte sau toate figurinele. Regulile sun urmatoarele:
2 jucatori: harta Honshu si 7 figurine din fiecare tip;
3 jucatori: harta Honshu+Kyushu+Shikoku si 10 figurine din fiecare tip;
4 jucatori: intreaga harta: Honshu+ Kyushu+Shikoku+Hokkaido si toate figurinele.

Urmatorul pas este ca fiecare jucator sa-si aleaga o culoare din cele disponibile, sa-si ia paravanul si piesele de joc aferente. Dintre aceste piese de joc, el va alege in secret 5 pe care le va pastra in spatele paravanului sau, restul fiind amestecate si puse cu fata in jos in fata paravanului (in vazul tuturor).

Dupa ce fiecare jucator si-a ales culoarea si piesele initiale de joc, se va face plasarea figurinelor pe harta. Regula este urmatoarea: in capitala (Edo) se va pune cate-o figurina din fiecare tip; apoi, pornind de la cel mai tanar jucator, se vor plasa figurine in orase (marcate cu 2 cladiri rosii), avand grija ca in oricare oras sa nu existe 2 figurine asemanatoare; apoi, in aceiasi ordine, se va plasa cate o figurina in fiecare sat (marcat de o cladire albastra).

Jocul propriu-zis va incepe atunci cand toate figurinele au fost plasate pe harta. Primul jucator este tot cel mai tanar, el fiind urmat de cel din stanga sa, s.a.m.d. In tura sa un jucator trebuie sa plaseze cel putin o piesa pe harta. El are posibilitatea de a plasa mai multe piese daca acestea au un simbol japonez pe ele. Astfel, un jucator poate plasa intr-o tura 1 piesa fara simbol japonez si oricate piese cu simbol japonez. La sfarsitul turei sale, jucatorul va lua atatea piese de joc dintre cele puse cu fata in joc cate a folosit in acea tura (trebuie sa aiba intotdeauna 5 piese in spatele paravanului). Cand nu va mai avea piese de tras, el va continua doar cu piesele aflate in spatele paravanului.

Piesele de joc sunt de 6 tipuri:
piese de influenta pentru o anumita figurina – acestea influenteaza doar acel tip de figurina si pot fi plasate cate una pe tura;
samurai – acestia influenteaza orice tip de figurina si pot fi plasati cate unul pe tura;
ronin – ca si samuraii, influenteaza orice tip de figurina si pot fi plasati oricati intr-o tura;
barci – pot fi plasate pe apa (singurul tip de piesa ce poate fi plasata astfel), influenteaza orice tip de piesa si pot fi plasate oricate intr-o runda;
piesa de schimb de figurine – permite unui jucator sa interschimbe de figurine intre ele (de retinut ca intr-un oras sau in capitala nu pot exista 2 sau mai multe figurine de acelasi tip!!);
piesa de schimbare de jeton – ii permite jucatorului sa inlocuiasca o piesa de joc cu aceasta, iar piesa schimbata sa o mute imediat intr-un loc liber de pe harta; poate schimba doar o piesa ce nu are simbol japonez.

Pentru a captura o figurina, trebuie ca toate spatiile de pamant din jurul acesteia sa fie ocupate de piese de joc. Jucatorul care va avea cea mai mare influenta asupra unui tip de figurina o va lua, punand-o dupa paravanul sau. Daca nu exista un jucator care sa aibe o influenta mai mare asupra unei figurine decat oricare alt jucator, adica doi sau mai multi jucatori au influenta egala asupra acelei figurine, ea va fi scoasa din joc, nimeni ne mai putand sa o captureze. Un exemplu de capturare este urmatorul:

Jucatorul Rosu a luat din capitala toate tipurile de figurine, avand cea mai mare influenta asupra oricarui tip de figurina. Din satul cel mai de jos castigator ar fi putut fi: jucatorul Rosu, daca in acel sat a existat un camp de orez, sau jucatorul Galben, daca in sat a existat o palarie inalta sau un Buddha.

Cand si cum se incheie un joc?

Un joc se va incheia atunci cand toate spatiile terestre de pe harta au fost ocupate cu piese de joc. In acel moment, se va trage linie si se va verifica cine este castigatorul. Pentru a determina invingatorul se vor urma regulile urmatoare:
– daca un jucator a capturat cele mai multe figurine de 2 tipuri, el va fi declarat invingator;
– daca nu exista un invingator imediat, pentru victorie vor concura mai departe doar acei jucatori care au cele mai multe figurine de un tip;
– acesti jucatori vor da de-o parte figurinele din care au cele mai multe si isi vor numara toate celelalte figurine; jucatorul cu cele mai mare numar va fi declarat invingatorul;
– daca exista egalitate intre jucatori, castigator va fi acela cu cel mai mare numar de piese capturate (de toate tipurile);
– daca si acum exista o egalitate, respectivii jucatori vor impartii victoria;
– daca nici un jucator nu are mai multe figurine din oricare tip fata de orice alt jucator, atunci castigatorul va fi acela cu cele mai multe figurine capturate.

Care este opinia mea asupra jocului?

Mi-a placut sa joc Samurai si il gasesc interesant, usor de inteles si jucat, indeajuns de tactic si antrenant. Nu este atat de usor sa fi daimyo in Japonia si sa ai o influenta mare asupra tarii…
Jocul este destul de rapid, durand chiar putin. Necesita putina planificare si adaptare la decizile celorlalti jucatori. Este interesant pentru ca nu implica multe tipuri de piese de joc, dar ofera destule cai spre vicotrie. As putea chiar sa spun ca are o simplitate dezarmanta…
Recomand acest joc oricui, pentru orice moment al zilei. Are avantajul de a dura undeva intre 30 si 45 de minute, ceea ce-l face atractiv. Este simplu, deci (poate) pe gustul multora si nu implica prea mult stres datorat gandirii in exces asupra deciziilor.

Pana la urmatorul review, va doresc spor la jocuri si, de ce nu, multa bafta in a devenii shogun in Japonia medievala!!

P.S. Daimyo inseamna “mare conducator”.

 

Sursa foto: BoardGameGeek