Articol scris de Ionut Bobaru – Concurs Taraba de Jocuri & BoardGames BLOG

“An epic board game of conquest, adventure, and fantasy empires”

Astăzi va prezint un joc epic pentru 2-4 jucători de complexitate mare, care vor controla una din cele 4 facțiuni prezente in Runewars. Acestea sunt: Waiqar the Undying(necromanceri), Uthuk Y’lann(demoni), Latari Elves(elfi), Daqan Lords(oameni). Primele 2 facțiuni sunt de partea răului(primesc mai multe cărți de tactica dar mai puține puncte de influenta), iar celelalte 2 de partea binelui(primesc mai multe puncte de influenta dar mai puține cărți de tactica).  Cărțile de tactica te ajuta in combat si iți pot aduce unități, punctele de influenta iți pot aduce direct “dragon runes”.

Harta este modulara formata din 13 piese(2 sau mai multe hexagoane pe aceeași piesa, 4 dintre ele reprezintă taramurile de start pentru fiecare facțiune). Fiecare jucător la începutul jocului va primi cate 2 astfel de piese plus o piesa din 3 hexagoane care reprezintă poziția lui de start, iar ulterior pe rând fiecare jucător va așeza cate o piesa din cele 2 realizându-se harta. Urmează ca fiecare jucător in funcție de ordinea de joc sa își plaseze taramul de start(cea de-a 3-a piesa). Fiecare hexagon are printat pe el un număr de identificare(4A), resursele pe care le produce (2 pietre), numărul si tipul de unități neutre care apar aici (1 dragon). La începutul fiecărui joc se adăuga toate unitățile neutre pe toate hexagoanele care au specificat acest lucru.

Fiecare jucător are o planșa foarte bine gândita unde au explicate unitățile facțiunii lui precum si 3 cadrane cu ace prin care își setează numărul de resurse pe care le deține. Resursele prezente in Runewars sunt:

–      Hrana: – importanta pentru trupe, la începutul fiecărui sezon de iarna un jucător nu poate avea mai multe trupe pe un hexagon decât ceea ce indica cadranul cu hrana.

–      Lemn: – resursa importanta pentru dezvoltarea de cetăți in diferite hexagoane. (O cetate ajuta la apărarea unui hexagon +5 strength)

–      Piatra: – cea mai importanta resursa din punctul meu de vedere. Creaturile de nivel maxim pentru toate facțiunile apar pe cadranul de piatra. Iar cele mai multe hexagoane cu piatra sunt aparate de 1 sau 2 giganți sau de dragoni.

Jucătorii își recrutează armata folosind cadranele cu resurse, se recrutează fiecare unitate care este sub sau la nivelul fiecărui ac din fiecare cadran. La începutul jocului fiecare facțiune are tipărit pe planșa lui poziția de start pentru fiecare cadran. Astfel in exemplul de mai sus elfii ar recruta 1 Sorceress – de la piatra, 2 Archer – de la lemn si încă 1 Archer de la hrana. După recrutarea unitarilor, primirea cărților de tactica si punctelor de influenta (aici 1 carte de tactica si 4 puncte de influenta), precum si a celor 2 “dragon runes” care vor fi plasate in taramul de start al fiecărui jucător, jocul poate începe. Si….. da așezarea jocului durează 30 minute cu siguranța.

Scopul jocului: foarte simplu…..fiecare jucător trebuie sa acumuleze 6 dragon runes in 24 de runde.

După ce am prezentat  cum arata si cum începe jocul sa vorbim puțin despre ceea ce spune designer-ul jocului  Corey Konieczka despre acesta:

1.      EPIC

Da, este un joc de lunga durata( 3–4 ore)… ce se desfășoară pe perioada a 6 ani fiecare an având 4 sezoane (primăvara, vara, toamna, iarna).  Practic un joc durează maximum 24 de runde sau 32 de runde in cazul  versiunii epice care durează 8 ani. Peste tot am văzut recomandarea de a se juca doar varianta epica pentru a mari șansele de conflict,  dar conflictele nu apar daca  toți jucătorii stau la cutie intr-un joc de război…. Totuși trebuie spus ca exista șansa câștigării jocului cu ceva noroc fără a fi obligat sa te confrunți cu alt jucător, poate doar câteva alianțe cu monștrii neutrii sau o confruntare cu ei.

Fiecare jucător are un set de 8 cărți cu acțiunile pe care le poate executa in cele 4 sezoane ale unui an. Astfel din cele 8 cărți poți folosi intr-un an decât 4, anul următor vei avea din nou toate cărțile in mana.

Fiecare sezon are 2 acțiuni care trebuiesc executate. Prima acțiune tine de ce carte este extrasa din cărțile de sezon (8 pentru fiecare sezon,  cu trecerea timpului ai putea sa calculezi cam ce mai rămâne de extras) iar cea de-a 2 acțiune este tot timpul aceeași pe fiecare sezon. Cea mai importanta acțiune este cea din iarna in care toți jucătorii sunt obligați sa aibă in fiecare hexagon mai puține unități sau exact câtă mâncare are.

2.      CONQUEST

Acest aspect nu este tocmai scopul principal al jocului. Dar ce rost are sa joci un astfel de joc in care armatele arata superb pe harta, daca nu iti hartuiești adversarii? Deși oamenii si elfii sunt defensivi prin prisma armatei, daca jucam cu dracii sau necromancerii atunci treaba sta cu totul altfel…..

Despre neutrii…. In general forțele răului trebuie sa distrugă trupele neutre, iar forțele binelui trebuie sa încerce sa se alieze cu acestea. Deși pare ilogic poți încerca cu cea mai mica unitate pe care o ai sa te aliezi cu un dragon sau cu niște giganți (4 cărți de aliere in 30, dar cu trecerea timpului aceste cărți se epuizează si ar trebui sa crească șansele de aliere). Asta daca o privești din punct de vedere diplomatic  ai putea spune ca nu neapărat te duci sa te bați cu acești monștrii ci doar încerci te aliezi pentru a forma o alianța puternica, sau mai bine pentru ei sa se retragă in alta locație. Aceste unități vor trebui cumva aliate sau alungate deoarece fiecare hexagon are resurse pe el si fiecare facțiune are nevoie de resurse.

Mecanismul de lupta nu este cu zaruri ci cu cărți(Fate Cards) si este chiar bun.  De reținut ca in fiecare an un jucător poate ataca de maximum 2 ori, daca are si armata pentru a face asta si a nu rămâne descoperit. In “Runewars” lupta nu se duce pana la exterminarea uneia dintre parți. După ce fiecare unitate ataca se determina învingătorul prin adunarea numărului de unități care sunt încă in viața. Cel care pierde este obligat sa își retragă trupele in viața in alta zona deținuta de el, sau daca nu are unde aceste unități vor fi distruse.

3.      ADVENTURE

Aici putem vorbi doar de EROI.  Jocul lor este cumva paralel cu ce se întâmpla in joc, deoarece ei nu conduc  armate, de fapt nu au nimic de a face cu ele. Ei se plimba pe harta si îndeplinesc obiective (ADVENTURE)… si daca își îndeplinesc un obiectiv primesc un “reward”.  La deținerea a 3  “rewards”  le poți schimba pe un “dragon rune”.  Poți deține maxim 3 eroi.  Deasemenea mai exista si câteva rewards care daca sunt aduse in taramul de start al facțiunii lui atunci primește iarăși un “dragon rune”.  Si la eroi pot exista conflicte dar doar intre eroi, nu cu armate, nu cu monștrii neutrii. Când un erou este înfrânt își pierde toate “reward”-urile(aceste sunt preluate de învingător daca este cazul).

As avea o recomandare legata de eroi, si anume schimbarea celor 3 “reward”-uri pe un “dragon rune” sa se facă doar daca un erou le deține pe toate 3 nu cumulate de le toți eroii.

4.      FANTASY EMPIRES

Aici o sa las o imagine sa vorbească de la sine:D

Si daca pierdem un joc dar avem un dragon aliat putem spune următoarele si sigur ne vom simți bine:

“Yea, I only have 2 dragon runes, but who needs those when you have a freakin dragon!”

Nota mea : 10/10

Puncte Forte:

  1. Cadrane pentru a menține numărul resurselor pe care le deții …. excelenta alegerea deoarece nu trebuie sa mai ții alte cărți ….. si așa sunt destule….
  2. Cărți pentru deciderea câștigătorului intr-un conflict in locul zarurilor.
  3. Miniaturi superbe, harta modulara.
  4. Fiecare facțiune are unități unice, ceea ce face ca jocul sa fie diferit pentru fiecare jucător.

Puncte Minus:

  1. Nu exista separatoare pentru zecile de cărți, nici pentru unități.
  2. Poate o integrare mai buna a eroilor in joc.

Sursa foto: BoardGameGeek