Articol scris de Andrei Filip

 

 

Citat de pe pagina autorului: “Folosind doar o bucata de hirtie, un creion si un pachet de carti speciale, condu-ti civilizatia de-a lungul erelor pentru a deveni…civilizat.”

Cam asta ar fi pe scurt. Am intilnit acest joc in una din numeroasele mele incercari de a gasi un joc gen “Civilization” dar care sa nu dureze literalmente epoci pentru a fi jucat, sa nu ocupe tot livingul, sa nu aiba complexitatea unei bibli, sa poata fi adaptabil la unul sau doi jucatori si cu toate aceste reduceri sa dea totusi senzatia intemeierii unei civilizatii. Exista citeva jocuri care sint foarte bune in recrearea istoriei umanitatii dar nici unul nu indeplineste criteriile enuntate mai sus. Mare majoritate sint lungi, complexe, cu reguli contradictorii…cam toate neajunsurile pe care le au jocurile care incearca prea tare sa imite realitatea. Jocul pe care l-am gasit aici are o mina de reguli, ocupa tot atita spatiu ca o farfurie, dureaza doua ore si recreeaza cu suficienta fidelitate modalitatea in care o civilizatie ar evolua intr-un anumit context. Pe linga asta e unul din cele mai variabile jocuri pe care le-am intilnit vreodata asa ca niciodata un joc nu va semana cu cel de dinaintea lui.

Mai in detaliu: Jocul vine in doua versiuni: “buzunar” si “cutie de pantofi”. Versiunea “buzunar” contine regulile de joc, o lista cu tehnologii si un set de carti speciale de joc. Restul componentelor, o bucata de hirtie, un creion si o radiera ar trebui sa se gaseasca in casa oricui. Versiunea “cutie de pantof” vine in ajutorul zapacitilor care nu au la indemina unul din articolele mentionate mai sus si aduce piese pentru harti modulabile si diferiti pioni pentru joc. Se numeste asa insa pentru ca are nevoie de o cutie de pantofi unde sa fie depozitate piesele si pentru ca pierde din portabilitatea jocului de baza, care incape literalmente intr-un buzunar.

Calitatea componentelor: Cum si le face fiecare. Versiunea de baza fiind doar un prototip nu are mai deloc grafica si vine pe suport digital. De aici e treaba fiecaruia sa-si imprime piesele pe hirtie de buda, carton, lemn pirogravat, sa-si imbunatateasca sau nu calitaea grafica a jocului. Depinde la fel de abilitatile artistice ale autorului daca se va juca pe o pictura rupestra sau pe o harta suprarealista. Oricum vorbim aici de chestii strict plastice, functionalitatea jocului e aceeasi indiferent de cite miini stingi are fiecare.

Zorii primei civilizatii: Inainte de toate se deseneaza harta unde-si va desfasura activitatea istorica civilizatia respectiva. Se incepe cu un contur general al continentului care poate varia de la forme clasice, gen Europa, Africa pina la forme complet aleatoare: un arhipelag de 3-4 insule, un cartof, o maslina. Ideea e ca fiecare isi deseneaza cum vrea el teritoriul in care isi va dezvolta civilizatia, iar aici revin asupra unei afirmatii anterioare: datorita faptului ca se poate desena orice, jocul niciodata nu va fi la fel.

Conturul se subimparte in 8 regiuni, fiecare numerotata pentru a fi identificata in timpul jocului, se traseaza zonele de vecinatate cu alte teritorii straine iar restul ramine in contact cu un ocean, sau doua, sau trei, depinde de imaginatia fiecaruia. Un numar de 5 munti, 5 paduri si unul sau mai multe deserturi se deseneaza in interiorul celor 8 teritorii. Muntii si padurile sint considerate resurse si e bine sa ai cit mai multe, cit mai grupate, cit mai, cit mai. Chestie care are logica si in viata de zi cu zi daca stai sa te gindesti ca de prosperat au prosperat cei care au avut cu ce. Problema e ca daca le inghesui prea tare ramii cu teritorii goale, in care esti nevoit sa pui desert iar acesta e casa pentru triburi nomadice care nu au treaba mai buna decit sa te atace cind ti-e lumea mai draga. Dar detalii mai incolo.

Pornesti la joc cu trei triburi situate intr-una din cele 8 regiuni. Jocul dureaza opt ere, (nu opt ore) si se intinde istoric vorbind de undeva din momentul descoperirii focului pina cam pe la perioada de sfirsit a antichitatii. Aici jocul se incheie, se numara punctele si poti s-o iei de la capat sa vezi daca nu reusesti sa faci mai multe data viitoare. Rundele urmeaza patru pasi prestabiliti:
– cresterea si migratia populatiei
– eveniment
– dezvoltarea societatii
– administrare (verificat una-alta, mizgalituri, stersaturi)

Populatia: Principala resursa in joc este populatia ta. Aceasta este alcatuita din triburi mici si multe care se misca la comanda ta de-a lungul si de-a latul imperiului facindu-ti voile. Daca vreodata ramii fara triburi ai pierdut jocul asa ca e important sa-ti gestionezi bine poporul. In principal in aceasta faza in fiecare regiune in care ai deja un trib mai poti amplasa inca unul. Cu alte cuvinte, cu cit esti mai raspindit in teritoriu cu atit ai mai multe sanse sa prosperi. Dupa ce ai ingrosat rindurile poti sa-ti reorganizezi triburile in imperiu. Vei avea nevoie sa stringi mai multe triburi la un loc in aceeasi regiune pentru a intreprinde activitati laborioase, gen construirea de orase, expeditii militare, descifrarea tehnologiilor, etc. La inceput ele au mobilitate redusa, se pot misca doar in regiuni adiacente dar cu timpul, in functie de tehnologiile pe care alegi sa le descoperi le poti da raza de actiune mai mare.

Eveniment: Jocul vine cu un pachet de carti speciale. Functia lor este de a simula rezultate aleatoare pentru diferitele actiuni ce pot aparea in joc. Si astea sint cu duiumul. Ar fi complicat de explicat in cuvinte cum arata o asemenea carte pentru ca destinatia fiecareia e sa creeze in acelasi timp rezultate aleatoare pentru o gramada de lucruri diferite: daca se intimpla sau nu vreun eveniment major, unde anume, cu ce intensitate, daca ai reusit sa negociezi un tratat, daca ai descoperit aur, cine si de unde te ataca, si altele. Rezultatul direct in aceasta faza este daca eveminente neprevazute pot sa se abata sau nu asupra imperiului tau. La rindul lor ele sint foarte variate: secete, epidemii, eruptii vulcanice, invazii de pe apa sau de pe uscat, rascoale si razboaie tribale, etc.

In cel mai des caz efectul evenimentelor e reducerea populatiei. Cu cit civilizatia este mai raspindita in teritoriu cu atit mai mari sansele sa fie lovita de nenorociri, dar si cu atit mai mare sansa sa-si revina mai repede. Daca ai doua orase si tocmai ai pierdut unul in cutremur, aia era jumate din civilizatia ta. Celalta jumatate poate disparea tura viitoare cu un val mai mare. Chestii care chiar s-au intimplat daca stai sa te gindesti…vezi Pompei de exemplu. Sau Atlantida, dar sa zicem ca asta nu se pune ca nu exista dovezi concrete.

Celalalt efect major al pachetului de carti este ca marcheaza trecerea epocilor. De fiecare data cind este trasa ultima carte pachetu se reamesteca si incepe o noua era. La finalul celei de-a opta era jocul se incheie si se numara totalul de puncte obtinut.

Dupa ce evenimentul trece e timpul sa-ti pui supusii la treaba. Exista din nou o gama destul de variata de activitati cu care sa-ti intretii triburile: constuctii de orase, razboaie, cistigarea de tehnologii noi, agricultura, minerit, constructia de minuni arhitectonice…cam tot ceea ce orice popor a fost nevoit sa faca in zorii existentei sale ca sa-si merite capitolul separat in manualul de istorie.

Orice actiune presupune “consumarea” triburilor care au fost alocate ei. Si asta fiecare o ia cum vrea. Poti sa spui ca au fost sacrificate in proces sau ca au devenit permanent angajate in el si deci nedisponibile pentru alte activitati. Rezultatul e oricum acelasi: le-ai pierdut si daca vrei sa prosperi trebuie sa faci altele noi. Pe care la rindul lor sa ale deplasezi in teritoriu si sa le repartizezi la munci, si asa mai departe.

Cele mai notabile doua activitati sint construitul de orase si tehnologiile. Fara orase nu poti obtine tehnologii iar fara tehnologii este al naibii de dificil sa-ti mentii orasele, care la rindul lor te ajuta sa treci de la o epoca la alta. Evident exista vreo 50 de tehnologii pe vreo 10 capitole importante. E practic imposibil sa reusesti in cursul unui joc sa le descoperi pe toate sau macar juamte din ele. Vestea buna este ca nici nu trebuie. Ele sint acolo ca sa dea posibilitatea fiecaruia sa-si faca civilizatia dupa bunul lui plac. Poti s-o iei pe calea razboiului, sau a iluminarii teologice, sau sa creezi forma perfecta de guvernamint. Poti sa fii conducatorul unui stat sclavagist sau poti sa imbratisezi idei boeme si sa dezvolti o civilizatie artistica.

Tehnologiile confera avantaje directe in joc influentind evenimente diminuindu-le din impact sau oferind bonusuri in anumite directii dar pe linga asta ele valoreaza un anumit numar de puncte fiecare, in functie de complexitate. La finalul jocului acestea impreuna cu altele obtinut din constructii gigantice se cumuleaza pentru scorul final.

Cam asta ar fi in detaliu despre cum se desfasoara jocul. Pare incredibil ca incape atita diversitate intr-un pachet de carti, dar asa e. In fiecare runda se poate intimpla ceva complet neprevazut care sa-ti dea peste cap planurile si sa te faca sa cauti alternative. In acelasi timp sistemul e si suficient de flexibil incit sa-ti ofere cai diverse de a-ti atinge obiectivele. Peste toate astea simuleaza destul de bine realitatea istorica. Poate un pic prea bine. De exemplu e foarte dificil sa treci peste primele 1-2 runde. Civilizatia e inca fragila, nu are suficiente orase, populatia e putina si raspindita in teritoriu si orice eveniment mai mare poate s-o stearga de pe foaia de hirtie. Perioada de mijloc, erele 3-5 se caracterizeaza prin stabilizarea civlizatiei si a strategiei de dezvoltare iar ultimele ere sint folosite pentru a inghesui cit mai multe puncte in caruta. Per ansamblu cam asa s-a si desfasurat istoria in realitate. Ceea ce nu inseamna ca nu e frustrant. Mi s-a intimplat de multe ori ca jocul sa se incheie in prima era cind un eveniment bine plasat mi-a ras trei sferturi din civilizatie. Pentru mine asta nu conteaza, o iau de la capat si sper ca data viitoare sa am mai mult noroc dar altii poate nu sint la fel de rabdatori…mai ales daca se intimpla de citeva ori la rind. Oricum, in momentul de fata exista doua seturi de reguli iar versiunea 2 este ceva mai iertatoare, deci mai jucabila. Iar jocul e inca in faza de prototip asa ca ma astept sa fie mai multe modificari pina in final.

Cel mai mare avantaj al jocului este faptul ca e asa de compact. Poate fi carat oriunde cu minim efort si poate fi jucat in aproape orice conditie: pe masina, pe tren, in pauza de masa, in timpul orei de chimie. Cel mai mare dezavantaj este faptul ca a fost gindit pentru un singur jucator. Exista o varianta pentru doi dar sincer nu m-am obosit, deci n-as putea sa stiu daca e bun sau nu. Aparent e tot un fel de solitaire in doi in sensul ca nu exista prea mare interactiune intre cei doi jucatori.

Mai mult decit atit nu va mai pot spune decit sa va las adresa unde il puteti gasi. http://home.comcast.net/~doho123/games/PocketCiv/html/index.htm. Descarcati-l, jucati-l si rescrieti istoria.

Sursa foto: BoardGameGeek