Mundus Novus este un joc de carti pentru doi pana la sase jucatori lansat in anul 2011. Dezvoltat de Bruno Cathala si Serge Laget, jocul este publicat de catre Asmodee si este practic faza comerciala din alt joc, numit Mare Nostrum. Imaginile din joc sunt opera lui Vincent Dutrait, artist ce a lucrat printre altele si la Tikal 2 si Water Lily.

Componente

In cutie gasim:

– 5 regulamente in 5 limbi diferite;

– 120 de carti cu resurse: 16 cacao (1), 16 porumb (2), 16 tabac (3), 12 cafea (4), 12 bumbac (5), 12 trestie de zahar (6), 8 cartof (7), 8 indigo (8), 8 vanilie (9) si 12 relicve Incase;

– 44 de carti cu dezvoltari ce aduc jucatorilor diferite beneficii;

– Jetoane pentru bani, pentru Maestrul Comertului si pentru diferite evenimente ce pot avea loc in timpul jocului.

Un jucator poate castiga atunci cand:

– aduna 75 de bani;

– aduna cate una din fiecare cele 10 resurse (1-2-3-4-5-6-7-8-9-relicva Incasa);

– se termina pachetul cu dezvoltari si are cei mai multi bani.

In functie de numarul de jucatori, se vor folosi doar o parte din cartile cu dezvoltari iar 5 din aceste carti vor fi tot timpul la vedere. Cel mai tanar primeste jetonul Maestrul Comertului.

Gameplay

Jocul dureaza mai multe runde iar fiecare runda are 4 faze:

1. Faza de evenimente;

In functie de prima carte din sirul celor 5 carti cu dezvoltari, va avea loc unul din 5 evenimente ce pot influenta jucatorii. De exemplu pot ataca piratii, fortand unii jucatori sa decarteze carti cu resurse.

2. Faza de aprovizionare;

Se impart cate 5 resurse fiecarui jucator. Ei pot primi resurse in plus in functie de numarul de corabii cumparate.

3. Faza de comert;

Maestrul Comertului alege o cifra intre doi si patru. Acesta va numarul de carti pe care fiecare jucator le va pune la schimb cu fata in jos. Dupa ce toti au ales cartile, acestea se intorc si se face suma cifrelor de pe ele. Cine are suma cea mai mare va deveni noul Maestru al Comertului si va lua jetonul respectiv. El va fi primul ce va alege o carte din cele puse la schimb de ceilalti jucatori, dupa care cel de la care a ales cartea va alege si el una, s.a.m.d.

Cartea aleasa de jucator poate fi luata in mana sau poate fi schimbata cu una din piata, iar aceasta luata in mana.

Dupa ce au fost luate toate cartile puse la schimb, se trece la ultima faza a rundei.

4. Faza de progres;

Incepand cu Maestrul Comertului si continuand in sensul acelor de ceasornic, jucatorii vor vinde resursele pentru a cumpara carti cu dezvoltari si/sau bani. In functie de raritatea (culoarea) resurselor, ei vor folosi carti cu aceeasi cifra pentru a lua una din cele 5 carti cu dezvoltari de pe masa.

Cartile cu cifre diferite poti fi vandute pentru bani.

Relicvele Incase poti fi folosite ca „joker” pentru a inlocui orice resursa atunci cand cumperi dezvoltari. De asemenea, pot fi vandute separat de celelalte resurse, pentru bani.

Dupa ce toti jucatorii au terminat de vandut, resursele ramase in mana se arunca si incepe o noua runda incepand cu faza de evenimente. 

Dupa cum se observa, jocul nu are prea multe reguli. Ceea ce face jocul cat de cat interesant sunt cartile cu dezvoltari si cele 5 evenimente. La inceput, jocul este cam lent dar dupa ce fiecare jucator a cumparat cateva dezvoltari, totul prinde viteza. Din pacate, cam pe atunci se termina si jocul. 

Parerea mea despre joc 

Sincer, nu prea am ce sa spun despre joc. Speram ca faza de comert sa fie mai antrenanta. Din pacate sunt de parere ca tot timpul sunt destule resurse astfel incat fiecare jucator sa obtina ceva, fie bani sau dezvoltari. Jocul este bunicel dar cu siguranta nu va inlocui plantatul fasolelor si negocierile galagioase din Bohnanza.

Articol scris de Sergiu Bolog pentru BoardGames BLOG