Articol scris de Andrei Filip
Jocurile Print and Play sint o categorie aparte, undeva la granita dintre joc si prototip. Desi sint sisteme testate si care functioneaza ele nu beneficiaza de suport din partea producatorilor si daca au calitate grafica acest lucru se datoreaza mai mult contributiilor fanilor decit vreunui interes special pentru acest lucru. Ce au ele in comun este faptul ca sint jocuri foarte simple si in general foarte portabile. Multe din ele se si autotintituleaza “in the pocket” in sensul in care literalmente componentele necesare jocului incap intr-un buzunar. E drept, marea majoritate sint facute pentru un singur jucator. Dar in acelasi timp marea majoritate se pot adapta fara efort prea mare pentru 2 sau chiar mai multi jucatori, deci nu e neaparat un neajuns. Sa purcedem.
Zombie in my Pocket – un joc deosebit de interesant in care jucatorul navigheaza printr-o casa plina de zombi. Original, stiu. Foloseste doar o mina de carti si orice piesa/nasture pentru a reprezenta jucatorul. El se confrunta cu armate de morti-ne-vii-dar-decedati-in-viata si spre norocul sau in casa se gasesc raspindite o gramada de obiecte clasice folosite cu succes impotriva mincatorilor de creier: ciomege, topoare, un os zdravan si nelipsita drujba. O partida dureaza undeva pe la 15 minute si deoarece casa este generata aleatoriu de fiecare data marea majoritate a lor sint destul de diverse. Solitaire dar exista o varianta de cumparat pentru mai multi jucatori, deci poate fi adaptat (pe romaneste furat) destul de usor.
Airborne in my Pocket – Jocul cu zombi a inspirat la rindul lui un alt joc PnP, Airborne in my Pocket, care povesteste peripetiile unui soldat american in spatele liniilor inamice. AimP spre deosebire de ZimP aduce o tona de optiuni sistemului pastrind motorul intact. In primul rind jucatorul poate sa imbrace alt costum la fiecare joc. Poti juca in bocancii unui sabotor silentios sau a unui lunetist ascuns in tufisuri. Poti fi comando cutitar sau genist maniac piroman. Exista mult mai multe arme, obiecte, locatii si tipuri de inamici. In plus, jocul vine cu inca o tona de scenarii predefinite, gen distruge bunkerul, curata un anumit numar de soldati, omoara generalul din locatia X. E un joc foarte minutios si desi depaseste un pic pragul pentru care a fost gindit sistemul, e nemaipomenit prin diversitatea pe care o ofera. Solitaire sau in doi.
Pocket Civ – Un joc de civilizatii care incape in buzunar. Un sistem destul de complex, ce foloseste o multitudine de tehnologii si cai de victorie. Utilizeaza un mecanism unic si extrem de deschis de generare a contextului care nu numai arata dar se si comporta diferit la fiecare joc. Practic jucatorul isi deseneaza singur harta si modeleaza o alta civilizatie de fiecare data cind joaca. Poti sa vezi cum ar evolua o civilizatie daca s-ar afla raspindita pe insule in mijlocul oceanului sau taiata in doua de un lant muntos de netrecut. Poti sa te dezvolti mizind pe agricultura si cresterea animalelor sau pe putere militara si agresivitate. In limita celor mai mult de 50 de tehnologii practic iti poti modela soarta poporului cum vrei tu. Un joc extrem de recomandat din punctul meu de vedere dar un pic mai dificil de mestecat si care necesita mai multe sesiuni pentru asimilarea sistemului si mai ales a atitor de multe tehnologii si combinatii posibile. Solitaire, posibil in 2 dar nu stiu inca exact cum.
Dune Express – 6 factiuni si o singura planeta. Daca ati citit cartea stiti la ce sa va asteptati: razboi constant pentru controlul unei lumi dure, singura de unde provine cea mai rivnita substanta din intregul univers. Jocul se desfasoara intr-un mod similar cu Yahtzee, foloseste zaruri specializate si pioni de colori diferite pentru a reprezenta armatele fiecarui jucator. E un joc ceva mai complicat de manufacturat intrucit necesita mai multe piese speciale dar merita efortul, cu atit mai mult cu cit a cistigat premiul 2009 pentru cel mai bun joc la categoria “Print n Play”. Dedicat grupurilor cit mai mari pentru cit mai multe promisiuni incalcate.
Lost Patrol – nu neaparat la fel ca si jocurile mentioante mai sus, Lost Patrol este la origine un joc publicat de Games Workshop in 2000 ca o distractie scurta si rapida pentru miniaturisti. Cum jocul nu se mai gaseste dar este relativ simplu de confectionat el a fost rapid “anexat” de catre fanii PnP si transformat in Patrol: Lost!, care e un fel de aceeasi Marie cu aproape aceeasi palarie, dar pe ea nu mai scrie Games Workshop deci nu se mai incalca nici un drept de proprietate prin manufacturarea unei copii proprii. De asemenea exista mai multe variante grafice pentru gusturile fiecaruia, o nava extraterestra, o cripta subterana si nu in ultimul rind strazile din Moghadisu creata de subsemnatul dupa ce am vazut Black Hawk Down si mi s-a parut ca se potriveste de minune. Ideea jocului e ca o mina de soldati/elfi/baieti buni se confrunta cu o hoarda de insurgenti/orci/baieti rai. Jocul este debalansat masiv catre aia rai, cistiga aproape 80% din partide, dar asta face jocul si mai interesant din punctul meu de vedere. Tematica e simulata in felul acesta foarte bine, intr-adevar pare o lupta pe viata si pe moarte in conditii extreme. Joc pentru doi jucatori, nerecomandat pesimistilor.
Dungeon of D – Sistemul D contine mai multe jocuri grupate aproxiamtiv in jurul aceluiasi principiu. Jucatorul exploreaza o lume creata din locatii predefinite dar care se combina altfel la fiecare joc. El foloseste carti pentru a trece probe ce-i testeaza abilitati in diferite clase, in principal legate de forta fizica, agilitate, inteligenta ce au ca rezultat indeplinirea unor mini-misiuni. Aceseta se impletesc la un mod mai mult sau mai putin fluent intr-un cadru general, in functie de joc. In Dungeon of D jucatorul exploreaza o cripta, se lupta cu monstri iar scopul lui e sa iasa din ea cit mai bogat cu putinta, la modul ideal in posesia unei amulete magice extrem de puternica. Dar pina la bijuteria rivnita drumul e lung si de cele mai multe ori prea periculos asa ca marea majoritate a jocurilor se termina ori prin moarte in chinuri ori prin abandon disperat. Jocul foloseste destul de multe carti si beneficiaza de o versiune extrem de bine executata din punct de vedere grafic. Dureaza destul de mult dar daca va pasioneaza subiectul e un joc destul de bine inchegat. Cu modificari minore il vad lejer jucabil in doi jucatori.
Barbarian Prince – Un joc publicat in 1981, si care tehnic nu este PnP dar din cauza ca nu va fi republicat in curind detinatorul drepturilor a decis sa-l faca public. In acest fel oricine poate sa-si creeze propria copie. Jocul foloseste un sistem similar cu cartile Choose Your Own Adventures, care consta intr-o serie de paragrafe cu trimitere la alte paragrafe cu diverse ramificatii. Marea majoritate a optiunilor apartin jucatorului, iar in acest fel este asigurata rejucabilitatea pentru ca aceeasi aventura poate lua directii diferite in jocuri diferite. Jocul este destul de elaborat, foloseste o harta impartita in hexagoane cu diverse tipuri de teren, cartea de evenimente, aventuri, un sistem destul de realistic de dezvoltarea peronajului fara a oferi optiuni obisnuite din jocurile RPG, gen level up, magii si alte bazaconii. E un joc destul de dificil, si de cele mai multe ori se termina prin moartea prematura a personajului. Destul de rar se intimpla ca el sa supravietuiasca pina la final si sa mai si stringa cei 500 de bani de care are nevoie pentru a si cistiga cu steluta jocul. Cu toate acestea e un joc de aventura bun si il recomand pasionatilor, cu atit mai mult cu cit nu costa cine stie ce si toate componentele se gasesc on line. Teoretic pentru 1 jucator dar nu vad de ce nu s-ar putea juca in mai multi, chiar daca respectivii nu ar prea interactiona unul cu celalalt.
Dungeon Plungin – De Descent ati auzit probabil pina acum. Sau de jocuri RPG cu accent pe explorat cripte. Daca nu ati jucat si ati vrea sa vedeti cu ce se maninca, sau daca nu aveti fondurile necesare pentru a investi intr-un joc gen Descent (desi din punctul meu de vedere merita efortul) atunci Dungeon Plungin e urmatoarea optiune pe lista. E un joc care simuleaza exact acelasi lucru, 4 eroi mina in mina cutreierind coridoare intunecate in cautare de monstri pentru casapit. Jocul vine cu componente printabile pentru toate piesele necesare eroi, monstri, camere si tot restul, asa ca intr-o jumatate de ora puteti avea propriul kit pentru explorare de temnite. Regulile sint destul de simple si variate, incluzind capcane, usi incuiate, magii, arme albe si in general cam tot ce e de asteptat pentru un joc cu tematica asta. Fiind insa PnP si cu un barem destul de ridicat de atins jocul are mici scapari. In acest sens se aseamana mai mult cu un RPG in care continutul poate fi adaugat/modificat in functie de circumstante si n utoate golurile sint perfect astupate. Dar pentru aproape gratis, eu zic ca nu prea avem de ce sa cautam orcul la dinti, nu? Joc pentru 2-4 eroi.
Free Trader – Un joc de carti destul de simplu si nostim. Porneste de la ideea unui comerciant galactic care trebuie sa acumuleze rapid capital pentru a…habar n-am, pur si simplu are omul nevoie de bani. Ca sa faca asta sare de la o planeta la alta cu nava lui hipergalactica pe care o poate dota cu cargo mai mare, pentru a cara mai mult, cu motoare mai puternice, pentru a ajunge curajos acolo unde nimeni nu a ajuns inca, cu arme puternice pentru a se proteja impotriva piratilor intergalactici. Jocul foloseste carti pentru formarea unei galaxii aleatorii in care anumite bunuri sint mai mult sau mai putin cerute pe fiecare planeta, cit si un sistem aleatoriu de fluctuatie a preturilor. Evident, cel mai bun afacerist, intergalactic sau nu, cumpara un produs la un pret cit mai mic si-l vinde la un pret cit mai mare. Intre atacuri extraterestre, ale piratilor, urmariri printre asteroizi cu hala plina de marfuri de contrabanda si politia intergalactica pe urmele jucatorului e un divertisment amuzant si relativ usor de facut. Solitaire dar relativ usor de adaptat pentru 2 jucatori.
Delve the Dice Game – Tot pe tematica hai-sa-ne-aventuram, dar de data asta mult mai simplu. Sistemul foloseste doar hirtie si o mina de zaruri normale, cu 6 fete. Mai nou creatorul a adaugat optiunea cu carti, care va permite sa amestecati aventurile si deci sa mariti rejucabilitatea sistemului. Una peste alta, e vorba despre aceiasi eroi care intra in aceleasi incurcaturi din care iesi prin aceleasi metode. Doar ca de data asta totul dureaza mult mai putin. Se face o echipa de eroi din care rezulta anumite abilitati generale ce pot fi folosite in aventura. De fiecare data cind se lasa cu bataie, de obicei tot la fiecare pas, se arunca zarurile si in functie de rezultate se aplica anumite efecte. De exemplu daca aveti un magician si obtineti careu pe zaruri (4 rezultate identice) puteti sa-i folositi abilitatea de a lansa bile de foc impotriva monstrilor carbonizindu-i pe loc. Sau daca aveti un luptator, el va permite sa transformati orice zar de 5 sau 6 in lovitura mortala. Ma rog, cam cite combinatii va puteti imagina cu cele 6 cifre, cam atitea abilitati se pot folosi. Exista o gramada de eroi din care sa alegeti, o gramada si mai mare de aventuri si la costul a 5 zaruri, o foaie de hirtie si un pix, eu zic ca e o oferta decenta. Solitaire si nu pra vad de ce s-ar juca in mai multi.
Mai sint o gramada, o tona, o groaza. Practic aproape orice joc ce nu e luat de edituri pentru a fi publicat ajunge mai devreme sau mai tirziu in domeniul public, pentru oricine vrea sa-l incerce. Si daca nu ma credeti, va las in compania unuia dintre cei mai prolifici designeri de jocuri PnP, Lloyd Krassner. Omul a fost destul de ocupat in ultima perioada, daca numeri ca are la activ mai mult de 800 de jocuri.
Lloyd Krassner si ce inseamna sa ai prea mult timp liber