J.P. Morgan
Castigi 6 puncte daca ai cea mai lunga linie de cale ferata (cele mai multe legaturi).
John Pierpont Morgan (17 aprilie 1837 – 31 Martie 1913) a fost un finantist american, bancher, si colectionar de arta cea dominat investitiile financiare si consolidarea industriala din vremea sa. In 1892 a aranjat fuziunea dintre Edison General Electric si compania Thompson – Houston Electric pentru a forma General Electric. Dupa ce a finantat infiintarea companiei Federal Steel el a unit compania Carnegie Steel cu alte afaceri din domeniul fierului si otelului pentru a forma corporatia United States Steel in 1901. A donat mare parte din colectia sa de arta Muzeului Metropolitan de Arta din New York si Ateneului Wadsworth din Hartford, Connecticut. A murit in Roma, Italia, in 1913 la varsta de 75 de ani, lasand afacerea si averea sa fiului sau John Pierpont “Jack” Morgan Jr.
Morgan a intrat in domeniul bancar in 1857 intr-o sucursala din Londra a tatalui sau, mutandu-se la New York in anul urmator unde a lucrat in compania bancara Duncan, Sherman & Company, reprezentantii George Peabody & Company. Din 1860 pana in 1864 a lucrat la firma tatalui sau, J. Pierpont Morgan & Company, din New York. Intre 1864 si 1872 a fost membru al companiei Dabney, Morgan & Company; in 1871 a incheiat un partenierat cu Drexels din Philadelphia si a infiintat o noua companie, Drexel, Morgan & Company.
In timpul Razboiului Civil din America, Morgan a finantat cumpararea de arme remanufacturate cu un pret de vanzare al armatei de 3,50 dolari. Partenerul lui Morgan le repara si le vindea inapoi armatei cu 22 de dolari. Aceste pusti erau defecte, fiind cunoscute ca smulg degetele celor care le folosesc.
Ascensiunea lui Morgan a fost insotita de lupte financiare dinamice. El a preluat controlul companiei de cale ferata Albany and Susquehanna de la Jay Gould si Jim Frisk in 1869. El a condus sindicatul care a intrerupt beneficiile de finantare oferite de guvern lui Jay Cooke, iar apoi s-a implicat foarte mult in dezvoltarea si finantarea imperiului de cale ferata prin organizarea si consolidarea in toate teritoriile Statelor Unite.
El a strans sume importante de bani in Europa, dar in loc sa se ocup doar de gestionarea acestor fonduri, el a ajutat companiile de cale ferata sa se reorganizeze si sa devina eficiente. El a luptat impotriva speculatorilor interesati de profituri speculative si a construit o viziune a sistemului de transport integrat.In 1885 a reorganizat compania de cale ferata West Shore & Buffalo din New York, subordonand-o New York Central. In 1886 a reorganizat Philadelphia & Reading, iar in 1888 Chesapeake & Ohio. A fost activ implicat cu magnatii cailor ferate James J. Hill si Great Northern Railway.
Articolul are ca sursa Wikipedia si cartea de joc din Railroad Tycoon.