Articol scris de Alexandru-Daniel Dumitru – Concurs Taraba de jocuri

Produs de Atlas Games (2004)
Numarul de jucatori recomandabil 2-4
Durata: ~25 min (per jucator)
Complexitate: Mica
Limba: Engleza (dependenta medie de text)

Familiile Castle Slogar, Hemlock Hall, Dark’s Den of Deformity si Blackwater Watch erau parca dintotdeauna subiectul de barfa al intregului oras. Rivalitatea feroce dintre cele patru, dar mai ales modul in care si-o puneau in practica, fascinau batrani si tineri, femei si barbati deopotriva, oameni care, de altfel, nu aveau altceva de discutat in micul oras englez de secol 18. Razboaiele intre cele cinci erau deschise, in orice moment existand posibilitatea ca 2, 3 sau chiar toate 4 familiile sa participe la impingerea celorlalti catre fericire. Am spus fericire? Da, exprimarea nu mi-a jucat feste.

Contrastand cu linistea oraselului, vietile celor 4 familii sunt pline de evenimente. Nimeni nu se mai mira de evenimentele care ii faceau nefericiti pe membrii celor 4 familii, oameni care le cautau, parca, cu lumanarea. Dar toti erau inca uimiti de faptul ca cei 5 membri ai oricarei familii cautau sa ii faca pe rivali cat mai fericiti. Cele 4 sunt familii anapoda, cu dorinte alandala. Evenimentele care ii fac sa sufere le reprezinta dorintele arzatoare, incercand, in acelasi timp, sa ii faca sa se simta mai bine pe rivali. Este un motiv de usurare pentru familie daca Darius Dark (membru Castle Slogar) a cazut in fantana si un motiv de ingrijorare daca acelasi Darius Dark este ajutat de un rival sa se simta bine in compania unor ratuste. Scopul final al vietii fiecarui membru este sa aiba parte de o moarte tragica, dupa o viata „incununata” de evenimente cat mai suparatoare cumulate. Si cum o moarte tragica nu poate veni sub auspicii fericite, membrul care este ajutat sa moara trebuie sa aiba macar o urma vaga de tristete.

Armele de care dispun familiile anapoda sunt, pe de o parte, evenimente pozitive (pentru rivali) si negative (pentru ei insisi) care le modifica starea generala si, pe de alta parte, morti tragice si alte evenimente exceptionale care au efecte unice. Adevarate razboaie de gherila, inlantuirea de evenimente la care iau parte cele 5 familii se desfasoara dupa 2 reguli simple: fiecare familie are dreptul sa foloseasca 2 arme din cele descrise in fiecare tura, iar mortile nu pot fi provocate ca al doilea eveniment, pentru a nu exista posibilitatea ca un membru sa fie adus catre nefericirea absoluta in prima faza pentru ca apoi sa fie impins in prapastie, totul dintr-un foc, fara ca cealalta familie sa poata riposta. La sfarsitul turei, familia are dreptul sa isi reorganizeze strategia, si sa mai gandeasca alte evenimente revenind la limita de 5 posibilitati de atac. In razboi totul este posibil, insa vorbim de cavalerismul de secol 18. Tineti minte ca orice razboi britanic se intrerupe la ora 5 pentru ceai.

Razboaiele dintre cele 4 familii reprezinta o incantare pentru orice ochi. Nu odata li s-a intamplat membrilor celor 4 familii sa li se spuna ca sunt „ca niste carti deschise”, ca li se pot citi suferintele pe fete, ca sunt total transparente. Efectele evenimentelor negative sau pozitive lasa urme adanci in vietile fiecarui membru, cumulandu-se treptat. Insa unele sunt atat de fericite sau atat de nefericite incat fac sa se stearga cu buretele efectele altor evenimente din trecut. Asta pentru ca in epoca se credea ca sufletul omului poate fi afectat doar in 3 puncte, efectele adunate ale acestor puncte dand gradul de (ne)fericire al omului.

Razboaiele alandala nu sunt pentru orice participant. Intriga pe oricine, cum intriga orice lucru altfel neobisnuit, mai ales datorita imaginii interesante pe care familiile le au. Insa, lasand la o parte dimensiunea vizuala si factorul macabru, razboaiele familiale pot deveni plictisitoare destul de repede. Interesul nu poate dura pentru aceste razboaie ale nefericirii, atata timp cat tot ce se intampla este ca unui membru sa i se intample ceva total neobisnuit si neverosimil. Poate doar daca incerci sa urmaresti povestile fiecarei familii, naratiunea sa te faca sa vrei mai mult. Dar si acest element va fi lasat deoparte de oricine, asa cum au facut intr-un final si membrii comunitatii englezesti unde isi faceau veacul familiile. Tinerii si batranii laolalta s-au plictisit intr-un final de razboaiele lor macabre si si-au vazut de vietile lor normale. 

Sursa foto: Boardgamegeek.