Comparat cu Eclipse sau Twilight Imperium III de catre jucatorii experimentati, Exodus: Proxima Centauri este unul din cele 4 jocuri realizate de designeri romani si prezentate in acest an la targul Spiel 2012.

Facand parte din categoria jocurilor cu tematica SF de explorare a spatiului si dezvoltare a civilizatiilor, Exodus: Proxima Centauri imbina armonios multe mecanisme precum Area Control / Area Influence, Area Movement, Auction/Bidding, Dice Rolling, Hex-and-Counter, Modular Board, Simultaneous Action Selection, Trading si Variable Player Powers.

De prezentarea detaliata a componentelor acestui joc realizat de designerul Andrei Novac si publicat sub umbrela editurii NSKN Legendary Games ne-am ocupat cu alta ocazie, in cele ce urmeaza o sa va spun impresiile mele dupa cateva partide.



Povestea din Exodus: Proxima Centauri este plasata intr-un viitor inspirat de opera lui Stanislaw Lem – “The Magellanic Cloud” – in care 6 factiuni pamantene cauta adapost dupa un razboi nuclear devastator. Fiecare jucator va incerca sa construiasca un nou imperiu, folosindu-se de cunostintele primite de la o rasa superioara ce este pe moarte, Centaurii.

Exodus: Proxima Centauri se desfasoara pe parcursul a 7 runde in varianta scurta si 9 in varianta lunga, putand fi jucat de 2 pana la 6 jucatori.

Din start va spun ca jocul nu este pentru incepatorii care de abia acum descopera jocurile de societate, este nevoie de ceva rabdare pentru a putea parcurge cele 15 pagini de regulament (scris marunt). Dar nu va faceti probleme. Daca va atrage deja acest joc, regulamentul este scris foarte bine, avand destul de multe exemple ajutatoare.

Avand o harta modulara, formata din diferite hexagoane ce se vor aseza semi-aleator, Exodus: Proxima Centauri va asigura o rejucabilitate mare, lucru dorit de majoritatea jucatorilor.

Fiecare runda de joc este impartita in 4 faze principale, acestea avand mai multe sub-faze:

1. Upkeep (Intretinere) – la inceputul fiecarei ture se va reseta Piata, se va mari populatia, se va incasa venitul si se vor plati taxele si optional, se vor repara navele.

2. Council (Consiliu) – se vor lua decizii politice, se va decide Actiunea Bonus ce se va juca in faza de Actiuni si vor avea loc alegeri pentru Cancelar si Vice.

3. Action (Actiuni) – se vor juca Actiuni si Reactiuni(maxim 3 actiuni si 2 reactiuni, intercalate) si apoi Actiunea Bonus.

Intre faza 3 si faza 4, exista o sub-faza intermediara in care se vor putea folosi Armele de Distrugere in Masa (Weapons of Mass Destruction).

4. Conquest (Cucerire) – optional se vor putea urca oameni in navele aflate in acelasi hexagon cu planetele pe care se afla, se vor pune token-urile cu ordinele de miscare ale navelor, se vor muta navele conform ordinelor date anterior, se vor rezolva conflictele si, acolo unde este cazul, se vor plasa oameni pe planetele sau asteroizii unde se vor deplasa navele cu oameni in ele. Aceasta faza se va parcurge de 2 ori in fiecare runda.


Ce mi-a placut la Exodus: Proxima Centauri

Pentru ca nu am jucat pana acum Eclipse sau Twilight Imperium III, nu voi compara Exodus: Proxima Centauri cu acestea, va voi spune doar ce mi-a placut sau nu la el.



Cea mai interesanta parte a jocului mi s-a parut posibilitatea de a upgrada navele detinute. Schitele navelor si inserarea upgrade-urilor in locatiile disponibile mi se par inteligent implementate. Chiar iti da un sentiment placut sa vezi cum iti creste puterea tunurilor, nivelul scuturilor si mai ales, distanta pe care o poti parcurge.

Navele se muta pe harta folosind jetoane de miscare ce au pe ele scrisa directia de deplasare (numere de la 1 la 6, corespunzatoare laturilor hexagoanelor). Acest sistem de ordine de miscare l-am mai intalnit la A Game of Thrones: The Board Game. Astfel, toata lumea se gandeste in acelasi timp la ce vrea sa faca si apoi se muta simultan, rezultand in acest fel mai putini timpi morti.

Sistemul de legi si decizii politice da un sentiment placut de putere. Vei putea licita simultan folosind o suma de Crystalized Platinum (C.P. – moneda din joc). Cel care va oferi suma cea mai mare va alege ce Lege se va impune pe tura respectiva.



Licitatia pentru primul si al doilea jucator (Cancelar si Vice) are o importanta mult mai mare decat in alte jocuri. Cancelarul va decide ce Actiune Bonus se va face din cele 3 propuse de Vice, iar la sfarsitul jocului, cand se vor numara punctele de victorie, Cancelarul va primi 3 puncte, iar Vicele 1 punct.

Jucarea Actiunilor mi se pare interesanta la fe l de interesanta. Vei avea la dispozitie 6 carti de Actiuni, avand pe ele o actiune si o reactiune. Actiunea de pe carte se va juca normal, in sub faza de Actiune, urmand ca apoi, daca se doreste, sa fie jucata si Reactiunea, fie de pe cartea ta, fie cea de pe cartea unui alt jucator. Dar pentru asta exista un cost suplimentar: vei pierde un cub de populatie aflat pe Home Planet daca vrei sa joci reactiunea de pe cartea ta sau 2 cuburi, daca vei juca Reactiunea de pe cartea unui adversar.

Asa cum va ziceam mai sus, exista posibilitea de a trage folosind Armele de Distrugere in Masa. Desi acestea sunt initial plasate pe o planeta sau asteroid unde jucatorul care le-a costruit are plasati oameni, pe parcursul jocului si ceilalti jucatori pot beneficia de ele, asta daca vor ajunge sa aibe mai multi oameni pe planeta respectiva.



Desi zarurile sunt folosite destul de mult (la numarul de actiuni de Schimb, la actiunea de Minerit, la actiunea de Banca, la tragerea cu Armele de Distrugere in Masa, la luptele intre nave sau la plasarea de oameni pe asteroizi), cei ghiniosti vor avea placuta surpriza sa descopere ca exista tehnologii care ii vor ajuta sa scape de acest ghinion. De exemplu, daca vrei sa joci actiunea de Banca si dai doar numere mici cu zarul, poti sa inveti tehnologia de Banca Avansata ce iti va da posibilitatea sa arunci cu 2 zaruri in loc de unul. La fel, daca vezi ca nu dai 4, 5 sau 6 cu zarul atunci cand vrei sa plasezi oameni pe asteroizi, vei putea dezvolta tehnologia Manevra Avansata si nu vei mai da deloc cu zarul.

Imi place la Exodus: Proxima Centauri ca are diferite moduri de joc, in functie de cat de mult timp aveti la dispozitie. Nu ai timp prea mult la dispozitie, poti alege varianta de 7 runde. Daca ai timp si vrei sa petreci mai mult luptandu-te cu adversarii, vei putea juca 9 runde. La fel, exista diferite amplasari ale hexagoanelor de harta, in functie de cat timp vreti sa jucati.


Ce nu mi-a placut la Exodus: Proxima Centauri

Cei care il au deja, au strambat putin din nas atunci cand au deschis cutia jocului. Cartoanele folosite pentru markere sau tablele de joc sunt cam subtiri si nu sunt taiate bine. Laminarea este putin defectuoasa si daca nu suntem atenti atunci cand desprindem jetoanele, este foarte posibil sa le deterioram.

De acest lucru sunt constienti si cei de la NSKN Legendary Games, chiar au postat pe blog-ul lor un articol in care explica intreaga istorie a productiei.

Eu unul am trecut peste aceasta problema de la primul joc. Jocul este prea bun si prea bine inchegat, oferind experiente unice de joc! Speram ca intr-o productie viitoare sa se schimbe firma producatoare si sa fie editat la o calitate mai buna.


Concluzie

Exodus: Proxima Centauri chiar are ceva de spus in lumea jocurilor pe tabla, in special cea a celor de civilizatie cu tematica SF. Andrei Novac si echipa NSKN Legendary Games au reusit sa faca un joc bun, cu multe mecanici interesante ce se imbina foarte bine cu povestea lui Stanislaw Lem – “The Magellanic Cloud”. Luptele dintre factiunile umane, uneori chiar cu civilizatia Centaurilor, sunt pline de adrenalina.

Momentele de licitatie, de alegere simultana a miscarilor navelor, posibilitatea ingenioasa de upgrade a acestora, multitudinea de alegeri, totul face din Exodus: Proxima Centauri un joc ce trebuie sa regaseasca in colectia jucatorilor experimentati.