Primul joc care m-a uimit si m-a atras in lumea boardgame-urilor a fost Arkham Horror. Un joc complex dar care din pacate nu era in stocurile din tara asa ca, prima achizitie a fost Descent: Journeys in the Dark. Nu m-am dat batut si la ceva timp am intrat si in lumea lui H.P. Lovecraft cu Arkham Horror, joc ce se lauda cu o „caruta” de componente si cu un timp de joaca intre doua si patru ore. Din aceste motive, aproape toti se feresc sa-l joace (sau poate o fi de vina Cthulhu). Cand am auzit de Elder Sign, joc ce isi are actiunea in acelasi univers dar care se joaca in jumatate din timpul necesar lui Arkham Horror, am zis ca trebuie sa-l am. S-acu’ il am…
Elder Sign este un „joc de suspans si investigatii supranaturale” (asa scrie pe cutie) pentru unul pana la opt jucatori. De aceasta data, in loc de Arkham, jucatorii se aventureaza intr-un muzeu. Jocul incearca sa pastreze povestea din A.H., in care investigatorii se plimba prin diferite locatii pentru a aduna obiecte care sa-i ajute in prevenirea trezirii/combaterea Celui Stravechi, un boss cum s-ar zice…
In cutie gasim:
– 8 zaruri personalizate;
– Carti cu obiecte comune, vraji, obiecte unicate, aliati si desigur carti mythos;
– Jetoane pentru vigoare si pentru dementa;
– Jetoane pentru indicii, doom (moarte) si elder sign (simbol stravechi);
– Un ceas;
– Monstri si Cei Stravechi;
– Carti cu diferiti investigatori si jetoanele aferente acestora;
– Carti cu aventuri sau locatii din muzeu;
– Carti cu aventuri din alte dimensiuni;
– O carte de referinta cu intrarea in muzeu;
– Un regulament de 12 pagini.
Cam asa ar arata inceputul jocului:
- Se pune cartea cu intrarea in muzeu undeva in aproprierea tuturor jucatorilor iar ceasul este aranjat cu acul in directia orei doisprezece.
- Se alege un „boss”.
- Se pun monstrii intr-un pahar sau intr-un saculet.
- Se amesteca cele 48 de carti cu locatii/aventuri din muzeu si se aranjeaza cu fata in sus doar sase dintre ele, doua randuri de cate trei carti.
- Se aranjeaza pachetele cu obiecte si jetoanele fiecare in gramada lor.
- Se impart caracterele, aleator sau la alegere si fiecare isi primeste jetoanele si cartile indicate.
- Se alege cine incepe jocul.
- Se intoarce prima carte mythos si se urmeaza instructiunile de pe ea.
In turul sau, investigatorul trebuie sa faca urmatorii pasi:
1. Sa se miste.
Investigatorul se poate muta pe orice carte doreste.
2. Sa rezolve o aventura sau Sa astepte la intrarea in muzeu.
Daca investigatorul se afla la intrarea in muzeu atunci el poate alege UNA din optiunile inscrise pe carte.
Daca se afla in alta locatie atunci trebuie sa incerce sa rezolve aventura folosind zarurile.
Exemplu de aventura:
Jucatorul va folosi toate zarurile verzi. Pentru celelalte doua zaruri (galben si rosu) sunt necesare obiecte speciale. Fiecare rand cu simboluri de pe carte se numeste o sarcina. Dupa ce le rostogoleste, jucatorul va folosi zarurile pentru a completa anumite sarcini de pe carte. In exemplul de mai sus, cartea are si o sageata in partea stanga. Asta inseamna ca sarcinile vor trebui rezolvate in ordine. Se poate rezolva doar cate o sarcina la fiecare rostogolire a zarurilor iar sarcina trebuie rezolvata complet.
Pentru „Lights Out” jucatorul va trebui sa rostogoleasca pe rand, 3 simboluri cu investigatii (lupe), dupa care doua simboluri cu primejdii (cranii) iar apoi doua simboluri cu stiinta (pergamente). La fiecare rezolvare a unei sarcini, zarurile folosite se pun pe acea sarcina iar jucatorul va rostogoli zarurile ramase pentru a rezolva celelalte sarcini. Daca nu reuseste sa rezolve nicio sarcina atunci va pierde un zar si poate rostogoli din nou. Astfel, jucatorul va rostogoli zaruri pana cand rezolva toate sarcinile sau pana cand ramane fara zaruri.
Daca a rezolvat toate sarcinile atunci cartea este luata ca trofeu si jucatorul primeste recompensa de pe fundalul alb. In acest caz: un simbol stravechi (de care are nevoie pentru a impiedica trezirea Celui Stravechi) si o vraja. In locul cartii apare alta, din pachetul cu aventuri/locatii.
Daca nu a rezolvat toate sarcinile atunci va suferi pedepsele de pe fundalul rosu. In acest caz: va pierde doua puncte de vigoare iar Cel Stravechi va primi un jeton de moarte (ce il va ajuta sa se trezeasca).
3. Sa avanseze acul ceasului.
Jucatorul va avansa acul ceasului cu trei ore. Atunci cand acul ajunge in directia orei doisprezece se va trage o noua carte mythos si se urmeaza instructiunile scrise pe ea. Turul jucatorului a luat sfarsit.
Fiecare „boss” are nevoie de un numar de jetoane de moarte pentru ca acesta sa se trezeasca din somn. Atunci cand se trezeste, toti investigatorii intre in lupta cu acesta. Pentru a impiedica trezirea lui, jucatorii trebuie sa adune simboluri stravechi.
Investigatorii castiga atunci cand aduna numarul respectiv de simboluri stravechi sau daca reusesc sa-l infranga pe Cel Stravechi dupe ce s-a trezit.
In timpul jocului mai apar si monstri care pot bloca zaruri si vor adauga/schimba sarcini pe cartile cu aventuri/locatii.
In concluzie, Elder Sign este un joc simplu ce se bazeaza in totalitate pe zaruri si care incearca sa recreeze atmosfera si povestea tensionata din Arkham Horror. Parerea mea este ca nu prea reuseste. Este mult mai usor si nu este nici pe jumatate la fel de captivant precum fratele sau mai mare. Interactiunea dintre jucatori este foarte limitata iar zarurile pot fi dure, chiar si pentru cea mai simpla sarcina. In Arkham Horror era tot timpul o atmosfera misterioasa datorata cartilor. Nu stiai niciodata ce te asteapta. Aici toate cartile sunt vizibile, fapt ce elimina factorul surpriza. Chiar si asa, jocul este destul de placut, artwork-ul e bun si este mult mai usor de scos pe masa decat Arkham Horror, desi nu-l va inlocui niciodata.
Articol scris de Sergiu Bolog