Inspirat din universul Summoner Wars, Dungeon Run este un joc de aventură și explorare pentru unul până la șase jucători. Acești jucători vor păși într-un univers fantastic cu scopul de a găsi vestitul artefact numit Summoning Stone. Desigur, acest artefact se află în mâinile unui monstru ticălos și foarte puternic situat la capătul unei temnițe. Această temniță este formată dintr-un număr predefinit de camere întunecate, în funcție de numărul de jucători, iar camerele sunt la rândul lor pline de monștri și comori. Mai mult monștri…

Cutia este de dimensiunea celor întâlnite la jocuri precum Small World sau Arkham Horror iar în ea găsim:

  • Un regulament de 16 pagini;
  • 8 miniaturi pentru eroi;

Singurele miniaturi din joc

  • 8 cărți cu eroi;
  • 4 cărți cu stăpânii temniței;

Unul din acești 4( ales la întâmplare și în secret) se află în cel mai îndepărtat colț al temniței.

  • 26 de camere pentru temniță;
  • 80 de cărți cu abilități pentru eroi (10 pentru fiecare erou);
  • 38 de cărți cu diferite capcane și monștri din temniță ;

O parte din monștri.

  • 22 de comori;

O parte din comori.

  • 4 artefacte;
  • 4 cărți rezumat;
  • 40 de jetoane pentru răni;
  • 24 de jetoane pentru instruire;
  • 20 de zaruri cu 6 fețe normale;
  • Un jeton pentru Primul Jucător.

Cutia vrea să pară că are și compartimente pentru aceste componente:

Dacă aș scoate acel carton negru, jumătate din cutie ar rămâne goală…

Cam așa arată un joc în desfășurare:

Scopul eroilor noștri este să treacă prin toate camerele temniței pentru a ajunge la ”ticălosul cel mare”, să-l ucidă, să-i ia renumitul artefact și să se întoarcă la intrarea în temniță. Dar temnița n-are un singur “ticălos”…

Camerele sunt puține, armele sunt rare, monștrii mișună peste tot iar jocul poate avea un singur câștigător. Nu poți trece peste toate obstacolele de unul singur.

Fiecare erou are câteva abilități speciale și niște statistici: putere musculară, magie, îndemânare si viață.


 Acesta este doar un exemplu. Miniaturile nu sunt pictate. 

Cifrele din dreptul fiecărei statistici indică numărul de zaruri rostogolite în funcție de actiunea desfășurată. Atunci când dezamorsezi o capcană sau omori un monstru primești cartea respectivă drept trofeu iar aceste cărți pot fi folosite pentru a evolua eroul. Așa își va crește statisicile și va primi abilități noi. Dar toată lumea se va lupta pentru aceste puține avantaje, toți vor dori echipamente noi și să-și evolueze caracterele și nu contează pe cine trebuie să “ciomăgească” pentru a le dobândi. Astfel jucătorii se vor ataca unii pe alții pentru a fura echipamentul  altora, vor sabota diferitele acțiuni ale „prietenilor” lor iar la nevoie se pot chiar ajuta.

Totuși, chiar dacă jucătorii sunt pașnici, totul se schimbă odată ce unul din ei a luat mult râvnitul artefact. Eroul respectiv primește niște abilități speciale de care va avea nevoie pentru a se întoarce în prima cameră deoarece toți ceilalți vor încerca să-l omoare pentru a-i fura piatra. Aici se vede cine a profitat cel mai mult. Dacă ai fost pașnic, cel mai probabil vei pierde… 

Acum nu știu… nu mi-a plăcut niciodată să spun lucruri rele despre un joc. Nu neapărat pentru că aș face reclamă proastă producătorului ci mai degrabă magazinului de unde l-am cumpărat. “Fenomenulboard games nu este chiar așa de răspândit la noi și m-aș simți vinovat dacă magazinele n-ar mai vinde un anumit joc doar din cauza unei păreri inițiale luată doar după câteva sesiuni. Din păcate trebuie să spun si ce nu mi-a convenit. 

Cred că acest joc n-a fost testat destul . Să vă dau niște exemple:

  1. Pe cutie scrie că e pentru 1 până la 6 jucători dar majoritatea eroilor au abilități ce interacționează în mod direct cu alți eroi, facându-i inutili în modul solo, la fel și unii monștri sau unele camere din temniță. De asemenea scrie și în regulament că nu sunt destule camere pentru 5 și 6 jucători dar se argumentează zicând ceva de genul “nu-i nimic, cel puțin vor fi mai multe lupte pentru echipamente”. Doar pentru că o parte din componente pot fi folosite pentru jocuri solo sau cu 5 și 6 jucători nu înseamnă că trebuie să scrii acest lucru pe cutie. Jocul este pentru 2-4 persoane, o altă dovadă fiind numărul de cărți cu rezumatele acțiunilor eroilor, acestea fiind doar 4.
  2. Eroii și echipamentele nu sunt echilibrate. Sunt 2 eroi ce excelează în magie, 3 eroi cu putere musculară deosebită, unul cu îndemânare și doi care nu excelează la nimic. În pachetul cu obiecte sunt două arme care îmbunătățesc magia și ȘASE care îmbunătățesc puterea musculară (că nu erau destui cei trei eroi). Probabil pentru a “echilibra” acest lucru, printre cele 4 artefacte se află un obiect ce DUBLEAZĂ magia unui erou.
  3. Nu vă faceți griji, chiar dacă aveți impresia că ați devenit “atotputernic” din cauza acestei cărți, aflați că există monștri imuni la magie sau putere musculară. Asta nu e tot pentru că din cei 4 „șefi” de la finalul temniței, 2 sunt și ei imuni la una din aceste forme de atac așa că orice plan/noroc ai avut până acum, tocmai s-a dus pe apa sâmbetei.
  4. Jocul favorizează atacarea eroilor mai slabi. Mulți au aceeași putere de atac și număr de puncte de viață dar sunt câțiva care sunt mediocri. Aceștia sunt mult mai predispuși la atacuri din partea celorlaltor jucători.
  5. De asemenea, jucătorii se pot ajuta reciproc. Din păcate aceste momente sunt foarte rare. Este mult mai ușor să privești cum cel de lângă tine este bătut măr de un monstru iar apoi să mergi să îl termini și să-i iei echipamentul, recompensa pentru ajutarea altui erou fiind infimă.
  6. Jocul are puține componente în comparație cu alte jocuri la același preț. 

Sistemul de luptă este distractiv, eroii având abilitatea de a folosi ori puterea musculară ori magia pentru a ataca, iar zarurile rostogolite în luptă pot fi folosite pentru a provoca răni dar și pentru a te apăra de atacurile inamice. 

Dungeon Run are un nivel de complexitate destul de mic iar o sesiune durează cam o oră. Cei ce vor să-l joace trebuie sa înțeleagă faptul că pot fi (sau mai bine zis vor fi) atacați atunci când au mai multă nevoie de ajutor. Pentru asta a fost făcut și așa și trebuie jucat dar încearcă să creeze ideea de lucru în echipă deși nu răsplătește acest lucru. 

Chiar și așa jocul este distractiv, dar numai dacă nu-l iei în serios.

Articol scris de Sergiu Bolog pentru BoardGames BLOG