Intro
Acum, după ce Costy a pozat exemplarul meu din Dominant Species, 3rd edition, la care, trebuie să spun, ca țin foarte mult (mai ales ca l-am așteptat două luni să vină din America), îi putem face și o prezentare. Nu voi mai pune poze, le găsiți aici.
Tematica jocului este destul de puternică, fiecare jucător având un carton cu animalul său, există și un lanț trofic pentru eliminarea egaităților, iar acțiunile ce se pot face în joc sună foarte Darwinian: „adaptation”, „speciation”, „competition” etc. Jocul este foarte complex și este greu să ai totul în vedere când iei deciziile ce acțiuni să faci în joc, mai ales când se joacă în 4-6 persoane.
Mecanismul de joc
Fiecare jucător își va alege aleator sau nu un animal, va primi cartonul corespunzător, pe care nu are decât să-și așeze viitoarele adaptări la mediu, în rest îi folosește doar ca „player aid”, în care i se amintesc acțiunile posibile.
Elementele centrale ale jocului sunt:
– elementele fiecărui animal, reprezentate prin cuburi (specii), conuri (indicatoare ale dominanței) și cilindri (pioni pentru selectarea acțiunilor),
– elementele de hrană și adaptare la hrană care sunt reprezentate de jetoanele mici, colorate (cu craniu, soare, iarbă, semințe, viermi și apă),
– elementele consitutive ale Terrei: hexagoane de 7 tipuri (mare, mlaștină, pădure, savană, junglă, munte și deșert) precum și hexagoanele mici pentru glaciațiune.
De menționat că jetoanele de resurse se asează pe colțuri ale hexagoanelor Terrei, acestea fiind practic prezente pe fiecare dintre cele 3 hexagoane care se îmbină. Conceptul cel mai important în Dominant Species este dominația teritorială, care înseamnă cea mai bună adaptare la mediu. Aceasta se calculează ca sumă a tututor produselor dintre numărul de jetoane de adaptare de un fel de pe cartonul unui animal și elementele de hrană prezente pe acel hexagon al Terrei. Animalul dominant își va plasa pe acel teritoriu un con.
Pentru a descrie acțiunile care se pot face vă rog să vă uitați la poza de mai sus, harta de joc. Acțiunile sunt prezentate în dreapta planșei, unde jucătorii își plasează pionii pentru a face acțiuni. Acestea sunt:
1. Initiative
La începutul jocului, animalele se așează în ordinea inversă a lanțului trofic. Plasarea unui jeton acolo duce la avansarea acelui animal cu o poziție la inițiativă, apoi pionul se poate plasa în alt loc.
2. Adaptation
Jucătorul alege un jeton de adaptare/hrană și îl plasează pe cartonul cu animalul său, crescând adaptarea la mediu. În această fază dominarea pe anumite teritorii s-ar putea modifica. La finalul rundei, jetoanele neselectate aici vor coborî la Regresie.
3. Regression
Jetoanele aflate aici vor duce la pierderea jetoanelor similare de pe tablele jucătorilor. Plasarea de pioni aici salvează câte un jeton, acesta nemaiavând efectul menționat.
4. Abundance
Plasarea de pioni aici permite plasarea unui jeton de resurse într-un spațiu liber pe Terra. Jetoanele rămase vor coborî la Wasteland.
5. Wasteland
Existența unor jetoane de resurse aici duce la eliminarea tuturor jetoanelor similare din jurul (de pe) tundră. Plasarea de pioni aici duce la salvarea acestora. Cele rămase vor coborî la finalul rundei la Depletion.
6. Depletion
Plasarea unui pion aici permite eliminarea unui jeton de resurse de pe hartă similar cu cel selectat. Dacă nu se plasează niciun pion acolo nu se întâmplă nimic.
7. Glaciation
Plasarea unui jeton pe prima poziție permite efectuarea unei glaciațiuni: se pune un hexagon mic peste un hexagon mare de Terra, aflat în vecinătatea tundrei deja existente. Jucătorul va primi un număr de puncte în funcție de hexagoanele de tundră vecine (1 vecin 1 punct, 2/3, 3/6 etc). Vor dispărea jetoanele de resurse aflate la intersecția a 3 tundre. Pe hexagonul glaciat va rămâne o singură specie (cub) de la fiecare animal aflat anterior acolo, restul întorcându-se în „gene pool” (disponibilul de cubulețe de plasat).
8. Speciation
Această acțiune permite plasarea de specii pe Terra. Jucătorul va alege un anumit tip de resursă de hrană la plasarea pionului, iar la executarea acțiunii va alege un element de acel tip de pe Terra și va plasa în jurul acestuia (maxim 3 zone). Numărul de specii depinde de tipul de teren.
9. Wanderlust
Această acțiune permite plasarea de hexagoane noi pe Terra, împreună cu un element de hrană. În această fază se câștigă puncte de victorie similar cu plasarea tundrei. În ordinea lanțului trofic, animalele pot opta să mute specii din adiacent pe noua zonă.
10. Migration
Migrarea permite mutarea speciilor pe Terra, în zone adiacente. Primul spațiu permite 7 mutări, al doilea 6 șamd.
11. Competition
Zonele de acțiune se află între două tipuri de regiuni, de exemplu Mare/Junglă, Tundră fiind inclusă automat în toate alegerile. Astfel, un pion plasat acolo permite eliminarea unei specii adverse de oriunde pe Mare, Junglă și Tundră, cu mențiunea că jucătorul trebuie să aibă acolo măcar o specie cu care să facă eliminarea. Speciile eliminate astfel sunt scoase complet din joc.
12. Domination
În ordinea plasării pionilor, jucătorii vor alege o zonă de pe Terra, vor face scoringul (conform puntajului prezentat în dreapta board-ului sau chiar pe hexagoane), în funcție de numărul de specii prezent (reamintesc că eventualele egalități se rezolvă după lanțul trofic). Animalul care are conul de dominație pe acel teritoriu poate alege o carte specială de dominație, efectul fiind imediat.
Finalul rundei
Speciile rămase fără sursă de hrană sunt eliminate de pe Terra, fiind scoase complet din joc. Animalul cu cele mai multe specii pe Tundră primește cartea „Survival” și va primi puncte de victorie în funcție de numărul de tundre pe care este prezent (același punctaj ca la Glaciation sau Wanderlust). Apoi se pun jetoane de hrană unde este cazul (Adaptation, Abundance și Wanderlust) și se pun alte cărți de dominație în locul celor folosite.
Concluzii
Am scris această prezentare după 4 jocuri, respectiv unul în patru, unul în 5 și două în 2. Lucrurile sunt foarte diferite în funcție de numărul de jucători. Cu cât sunt mai mulți, fiecare are mai puțini pioni de acțiune și mai puține specii, dar mai multe lucruri pe care trebuie să le ia în considerare și, în consecință, un nivel din ce în ce mai scăzut de control asupra jocului.
Jocul durează aproximativ 1 oră per jucător, ceea ce face destul de lungi jocurile în 4-6. În 2, deși fiecare are 7 acțiuni, luarea deciziilor este mai facilă, iar jocul nu durează mai mult de 2 ore și jumătate.
Dominant Species asigură un nivel foarte ridicat de interacțiune între jucători și variante multiple de alegere la fiecare pas. În opinia este un joc foarte bine legat, tema este puternică și interesantă. Primește fără dubii nota 10.
Articol scris de Arte. Vezi si alte articole scrise