Articol scris de Gheorghe Alexandru aka Methos  – Concurs Taraba de Jocuri & BoardGames BLOG

Informaţii generale (preluate de la BGG) 

Anul lansării: 2005
Număr de jucători: 2 − 5
Durata: 240 minute
Categorie: Adventure. Dice. Exploration. Fantasy. Fighting. Miniatures
Mecanică: Dice Rolling, Modular Board, Role Playing, Variable Player Powers

Extensii

Descent: The Well of Darkness
Descent: The Altar of Despair
Descent: The Road to Legend
Descent: The Tomb of Ice
Descent: The Sea of Blood
Descent: Journeys in the Dark: Quest Compendium: Volume One (aceasta este doar o carte cu scenarii strânse de la mai mulţi jucători) 

Tematica

Descent: Journeys in the Dark este unul dintre acele jocuri care necesită foarte mult timp, dar pe care îţi face plăcere să îl joci. 

Descent: Journeys in the Dark, publicat în 2005 de Fantasy Flight Games, este un joc de tip „dungeon crawler”, cu o complexitate ridicată, conceput pentru 5 jucători , 4 eroi şi un overlord (tipul cel rău), care poate dura pana la 7-8 ore (sau chiar mai mult), în funcţie de cât de activi sunt jucătorii. Jocul de bază pune la dispoziţie peste zece aventuri predefinite (unele mai uşoare, pentru a înţelege desfăşurarea jocului, şi unele mai grele, pentru avansaţi). De asemenea, pentru doritori, pe site-ul celor de la Fantasy Flight Games se găsesc aventuri create de alţi jucători, care îi pot determina pe fani să redescopere jocul. (http://app.fantasyflightgames.com/descent_quests.html)

Pe lângă versiunea de baza, există şi 5 extensii care schimbă drastic jocul, aducând noi aventuri, monştri şi reguli, un mod nou de „salvare a jocului” şi un alt tip de campanie avansată. Toate acestea pot prelungi jocul la peste 200 de ore.
Scopul de bază al jocului este simplu: eroii trebuie să termine aventura pe care au început-o şi să înfrunte furia overlordului pe parcurs. 

Componente

 Jocul de baza are 746 de componente care se regăsesc în cutie:

–          Cartea cu reguli (aici se găsesc şi aventurile introductive)
–          O carte cu aventuri mai avansate.(nouă la număr)
–          20 de miniaturi pentru eroi şi cartonaşele cu informaţii/stats despre fiecare.
–          6 markere/marcaje pentru animalele de companie (unele caractere/personaje au ajutoare ca vulturi, şobolani, jderi etc.)
–          60 de miniaturi pentru monştri (demoni, schelete, vârcolaci, dragoni, căpcăuni, uriaşi, păianjeni, vrăjitori). Există două categorii de monştri (marcate cu alb şi roşu), varianta normala şi cea de elită/master.
–          61 de piese pentru hartă, reprezentând culoare, camere şi intersecţii/răscruci
–          10 uşi cu 10 standuri  (7 uşi normale şi 3 uşi magice) (aici există şi 3 markere „cheie” pentru uşile magice)
–          49 de markere/marcaje pentru gropi, apă, moloz, scări, glype de teleportare şi evenimente importante.
–          12 zaruri: 5 zaruri negre, unul albastru, unul roşu, unul alb, două verzi şi două galbene, fiecare cu diverse specificaţii (putere, distanţă, magie)
–          180 de cărţi (cărţi pentru overlord cu capcane şi surprize, cărţi cu skilluri/abilităţi pentru eroi, cărţi cu statsurile/starea monştrilor, cărţi cu itemurile care pot fi cumpărate din oraş şi cărţi cu comori de aur, argint şi cupru, care se găsesc în temniţe sau pot fi cumpărate din oraş la preţuri mai mari.)
–          336 tokene/simboluri (tokene de viata, energie, poţiuni de viaţă, poţiuni de energie, bani, comori, token de îmbolnăvire cum ar fi sângerare, arsuri, ameţeala, otravă)

Regulamentul şi desfăşurarea jocului

Un jucător este ales overlord şi se hotărăşte scenariul care va fi jucat (în funcţie de acesta, overlordul îşi generează pachetul de cărţi). Fiecare scenariu are inclus puţin „roleplay”, pentru a crea atmosferă.

După ce s-a hotărât cine este overlordul, jucătorii îşi pot alege eroii. Eroii pot fi luaţi aleator sau aleşi, în funcţie de preferinţe. Se primesc punctele de viaţă şi energie aferente eroului, 300 de galbeni şi un set de tokene/simboluri reprezentând abilităţii (1 aim, 1 dodge, 1 guard şi 1 rest). Fiecare erou are un număr de puncte de viaţă, energie, armură, puncte de mişcare, o abilitate specială şi un număr de skilluri/abilităţi pe care le poate lua la începutul jocului. Skillurile se trag din pachete de cărţi specifice eroului, care pot fi de melee, range sau magic. Jucătorii trag 3 skilluri, iar unul dintre acestea poate fi retras în caz că nu este agreat. (Un astfel de schimb este permis o singura dată.)

Urmează etapa de aprovizionare. Eroii au la dispoziţie 300 de galbeni cu care pot cumpăra itemuri şi poţiuni. Un erou poate depozita până la 3 poţiuni în „inventar”, 2 itemuri şi 3 itemuri în desagă. (Pentru a folosi itemuri din desagă, este necesară echiparea lor, care implică utilizarea punctelor de mişcare. Un punct mişcare = o acţiune.) 

 

După ce eroii au cumpărat tot ce le trebuie şi overlordul şi-a pregătit pachetul de cărţi, începe aventura. Eroii sunt puşi la intrarea în temniţă şi se pregătesc sufleteşte pentru a înfrunta surprizele pregătite de overlord.  

               

De asemenea, trebuie ştiut ca fiecare erou valorează un număr de puncte de victorie (colţul din stânga jos de pe cartonaşul eroului).
Fiecare scenariu începe cu 5 puncte de victorie, care pot fi suplimentate pe parcurs prin activarea glyphelor de teleportare in oras (3 puncte) şi prin deschiderea de comori (aici, punctele variază între 3 şi 5, în funcţie de tipul de comoară). Când un erou moare, el este teleportat în oraş şi se deduc punctele aferente acestuia.   

Pentru Overlord nu exista galbeni cu care să cumpere monştri, însă exista threat tokens, care sunt primite în funcţie de numărul de jucători sau prin vânzarea cărţilor de overlord, iar acest threat este folosit pentru invocarea de capcane şi monştri.
În prima tură, overlodul nu primeşte nici un threat token, ci doar trei cărţi de overlord.

Cum decurge o rundă               

Tura eroilor

Aceştia au următoarele opţiuni :

–          Echiparea sau reechiparea itemurilor arme, armuri (dacă este cazul). Acest lucru costă două puncte de mişcare.

  • Un erou se poate mişca folosind un număr egal cu punctele sale de mişcare, DAR el poate folosi şi puncte de energie pentru a se mişca sau a efectua o acţiune.

–          Pot efectua o acţiune dintre cele 4 posibile :

  • Run/Fugă

(un erou poate da Run, dublându-şi astfel distanţa pe care o poate parcurge, DAR nu mai poate ataca.)

  • Battle/Bătălie

(un erou poate da Battle şi are posibilitatea să atace de două ori pe tură, DAR nu se poate mişca)

  • Advance/Avansare

 (un erou poate da Advance şi, astfel, se poate mişca folosind numărul de spaţii aferent eroului şi poate face un atac în tura respectivă)

  • Ready/Pregătit

 (un erou poate da Ready şi se poate mişca folosind numărul de spaţii aferent acestuia sau poate face un atac în tura respectiva. Pe lângă una dintre aceste două opţiuni, eroul mai poate da un ordin din cele 4 posibile (aim, dodge, guard sau rest)

  • AIM (un erou care dă aim poate da reroll (rearuncare) la zarurile de atac. De exemplu: eroul aruncă cu 4 zaruri din care două sunt zaruri proaste şi decide sa le dea reroll, rămânând astfel cu 2 zaruri de la prima aruncare şi cu următoarele două de la a doua aruncare)
  • DODGE (dacă este atacat, un erou care dă dodge are posibilitatea să îl oblige pe atacator să facă reroll (rearuncare) la zarurile alese de el. Comanda DODGE este valabila pentru toată tura respectivă, aşadar, daca eroul este atacat de mai multe ori, el poate da dodge la fiecare atac)
  • GUARD (un erou care dă GUARD are posibilitatea de a da interrupt (întrerupere) la un atac în tura overlordului. Această comandă se anulează atunci când eroul primeşte damage, când revine la tura jucătorului sau atunci când decide sa dea interrupt la atacul overlordului)
  • REST (un erou care dă REST are posibilitatea de a regenera toate punctele de energie. Aceasta comandă se anulează dacă eroul primeşte damage sau în momentul în care vine tura eroului şi se activează automat)

În faza de atac  

Când eroul declară atac împotriva unui monstru, se vor lua în calcul următoarele:

–          Raza vizuală (monstrul trebuie să se afle în raza vizuala a eroului, dacă este atac de la distanţă sau melee)
–          Trebuie verificată distanţa dintre erou şi monstru
–          Se aruncă zarurile şi se calculează mai întâi dacă a fost creată distanţa, apoi se calculează punctele de damage acumulate.
–          De asemenea, un erou poate folosi puncte de energie pentru a adăuga mai multe zaruri la atac (zaruri negre, care pot fi maximum 5)

 

Tura overlordului  

Când începe tura overlordului, acesta colectează threatul, care este egal cu numărul de jucători.
(de exemplu: 4 jucători = 4 threat tokens)

După colectarea threatului, overlodul trage două cărţi din pachet şi poate alege sa dea discard pana la maximum 8 cărţi, din care poate genera threat.

Pachetul de cărţi al overlodului este format din patru tipuri de cărţi:

–          Cărţi de evenimente (au loc diverse evenimente atunci când eroii deschid uşi sau comori)
–          Cărţi de capcane (se întâmpla diverse acţiuni: cad pietre, apar gropi, fulgere etc.)
–          Cărţi de sumonare/invocare (overlordul poate sumona/invoca diverşi monştri)
–          Cărţi de putere (overlordul activează cărţi speciale care îl fac mai puternic, poate trage mai multe cărţi, poate da cu mai multe zaruri, poate face monştri mai puternici)

Următoarea faza este aceea în care overlordul poate invoca monştri.

Aici se aplică următoarele reguli:

  • Overlordul poate folosi numai o carte de sumonare pe tură
  • Overlordul nu poate sumona în zone blocate de pietre, apă sau gropi
  • Overlordul poate sumona monştri în zonele unde se află comori sau tokene de encounter
  • Overlordul poate sumona doar în zone unde nu există o rază vizuală comună cu cea a eroilor (mai exact, overlordul nu poate sumona monştri lângă eroi)
  • Overlordul nu poate sumona mai mulţi monştri decât are miniaturi

(de exemplu, daca pe masa de joc sunt doi dragoni şi vrea sa sumoneze un al treilea, overlordul trebuie mai întâi sa scoată de pe masa de joc pe unul din cei doi existenţi)

După faza de sumonare a monştrilor, overlordul îi poate activa.

În această fază, overlordul se poate mişca şi poate ataca folosind monştri (fiecare monstru are staturi diferite, aşadar, fiecare atac poate fi diferit). 
Comparativ cu eroii, monştrii pot face doar ADVANCE (mişcare şi atac).
După ce overlordul a activat toţi monştrii, tura acestuia se termina şi se reia tura eroilor.

Acest sistem se menţine până când eroii reuşesc sa termine aventura sau overlordul îi omoară si ii lasa fara puncte de victorie, moment in care este declarant câştigător overlordul.

Ce va place la acest joc

Descent: Journeys in the Dark este un joc care poate părea complicat la prima vedere, dar devine foarte uşor după ce se stabilesc regulile.
Este un joc care necesită cooperare şi atenţie.

Alt un lucru foarte bun la acest joc este posibilitatea de a introduce elemente de roleplay, care îi conferă o tenta de Dungeons&Dragons, mai ales datorită faptului că pot fi create aventuri separate de cele predefinite. 

Ce nu va place la acest joc

Ocupă foarte mult spaţiu şi este destul de greu de transportat. Cred ca este cam singurul minus pe care îl pot găsi la acest joc.
Daca vrei să faci o sesiune de Descent: Journeys in the Dark, trebuie să ai la dispoziţie câteva mese pe care sa îl întinzi.
De asemenea, este neplăcut ca jocul vine grămadă. Ar fi fost mai bine să avem o cutie compartimentată în care să putem pune piesele de joc.
Mai este necesară şi recomandată o mică investiţie în câteva cutii pentru depozitare. 

Concluzii

Este un joc demn de adăugat la colecţie, chiar dacă este voluminos şi mănâncă foarte mult timp. Daca ai cu cine sa îl joci, poate crea dependenţă J, mai ales daca ai şi expansiunile la el.