In ultima luna am fost impreuna cu restul echipei NSKN la doua evenimente majore din lumea jocurilor, doua dintre cele mai mari targuri de profil din Europa – Spiel ’12 Essen in Germania si Lucca Comics & Games in Italia. Au fost zile foarte obositoare si lucrurile privite la rece, cu date si cifre, arata putin diferit fata de realitatea “din teren” pe care o simti mai degraba decat o judeci si cand emotiile de moment nu te lasa sa vezi lucrurile foarte limpede.
Ceea ce caracterizeaza cel mai bine si este comun celor doua targuri este numarul imens de oameni pe care ii aduna impreuna. Au fost in fiecare dintre ele peste 130.000 de oameni interesati sau pasionat de board games, comics sau fantasy, care au fost dispusi sa plateasca un pret de intrare destul de piperat si care au avut de parcurs kilometri intregi de culoare intesate de standuri cu obiecte dintre cele mai diverse, in special jocuri de societate.
Din prisma noastra, exista diferente mari intre Spiel Essen si targul din Lucca. Desi ambele aduna multi oameni, in Germania vin foarte multi straini, iar ‘localnicii’ vorbesc in marea majoritate limba engleza. In schimb, in Italia marea majoritate a vizitatorilor se sperie numai cand aud limba engleza si asta a facut ca numarul celor cu care am stat in mod direct de vorba si le-am povestit despre Exodus: Proxima Centauri sau Wild Fun West sa fie semnificativ mai mic decat la Essen.
Din punct de vedere al vanzarilor directe, anul 2012 a fost ceva mai slab decat precedentul. Cred ca se simte un pic un aer de criza, oamenii sunt mult mai atenti pe ce isi cheltuie banii, isi aloca timp pentru a lua decizia de a cheltui in jur de 40 de euro pentru un joc si se orienteaza mai degraba spre jocuri deja celebre, cu un statut obtinut in cativa ani pe piata si care apare eventual cu un discount tentant. Dar chiar si aceste jocuri s-au vandut mai putin decat in anii trecuti. Daca in 2011 vedeam oameni care veneau cu port-paleti sau cu carucioare gen Cora pe care le umpleau de jocuri sau macar cu geamantane imense, in 2012 am vazut foarte putini de acest gen, majoritatea limitandu-se la pungi mari sau rucsaci. Dupa o discutie cu cei de la Heidelberger – unul dintre distribuitorii foarte mari de jocuri de societate din Europa – am inteles ca nivelul vanzarilor in intreaga industrie a scazut si ca si ei isi analizeaza cifrele si isi regandesc strategia in functie de rezultatele mai slabe de la Essen.
Dar trebuie sa ne uitam si la vestile bune de dupa Essen. In primul rand, in ciuda unei pozitionari cel putin bizare, atat pentru NSKN cat si pentru Real Wallachian Games, intr-o hala destinata in mare masura oricaror altor obiecte mai putin board games, numarul de persoane care ne-au contactat sa intrebe de Exodus sau Wild Fun West a fost foarte mare, mult mai mare decat anul trecut, iar interesul distribuitorilor internationali pentru jocurile noastre a fost peste asteptari. La fel au fost si reactiile oamenilor la jocuri. Cea mai mare parte a celor care au trecut prin standul NSKN au fost foarte incantati de ce am avut sa le prezentam, iar cei care ne vazusera si anul trecut, ne-au felicitat pentru evolutia de la Warriors & Traders la Exodus.
La targul din Lucca am avut o surpriza majora legata de interesul general al oamenilor. Desi noi ne asteptam ca Exodus sa fie capul de afis si sa atraga cea mai mare parte a privirilor si interesului, Warriors & Traders a fost cel mai cerut joc in primele doua zile. Exodus a recuperat pe parcurs si a fost in final cel mai vandut joc al nostru in Lucca, dar ne-a flatat atentia pe care a primit-o primul nostru joc. Wild Fun West nu a reusit sa se ridice la nivelul primelor doua, mai ales din cauza concurentei acerbe pe partea de jocuri relativ simple, de petrecere, dar si fiindca nu este tradus in limba italiana. Ca si singura companie non-italiana prezenta la Lucca pe partea de board games, cred ca am avut rezultate satisfacatoare, judecand nu atat dupa nivelul vanzarilor, cat dupa reactiile de pe boardgamegeek.com ale celor care ne-au vizitat. Un lucru este clar insa, Lucca Comics & Games este un targ multidisciplinar local adresat italienilor. Fara produse in limba italiana, orice publisher strain nu face decat sa fie o aparitie exotica, dar nimic mai mult. In cazul in care ne vom intoarce la anul la Lucca, vom merge pregatiti cu jocuri in italiana.
Per total, cele doua targuri au reprezentat o experienta unica. Au fost si bune si rele, am castigat multa experienta si am cunoscut multi oameni interesanti, iar castigul major este notorietatea, lucrul cel mai important pentru orice editura care vrea sa creasca si sa ajunga cunoscuta pe plan international.
Mai jos aveti cateva poze de la cele 2 targuri, Spiel 2012 si Lucca Comics Games.
Andrei Novac – NSKN Legendary Games