Prima locomotivă cu acest aranjament al roţilor a fost probabil construită de Pennsylvania Railroad, dar ca primele 2-6-0, această primă 2-8-0 avut o axă rigidă care era ataşată la cadrul locomotivei.
Locomotiva Consolidation, construită în 1865 este general considerată ca fiind primul 2-8-0 adevărat construit în Statele Unite. Această locomotivă este originea denumirii clasei 2-8-0. Doar câteva căi ferate au cumpărat acest tip de locomotivă, atunci când a fost introdus de Baldwin, dar de la mijlocul anilor 1870 s-a schimbat în totalitate. În 1875, Pennsylvania Railroad a făcut 2-8-0 să fie locomotiva standard pentru transportul feroviar.
1875 a fost, de asemenea, anul în care Erie Railroad a început să înlocuiască modelele sale 4-4-0 cu 2- 8-0 în transportul de marfă. 2-8-0 ar putea conduce trenuri de două ori mai grele pentru jumătate din costul modelelor anterioare de locomotive. Din punct de vedere financiar, alegerea locomotivelor pentru transport de marfă era clar.