Cand credeai ca jocuri de societate apreciate precum Agricola, Caylus, Stone Age sau Le Havre, au scos tot ce era mai bun din mecanica de Worker Placement, anul 2012 a adus pe radarul pasionatilor de board games inca un joc ce foloseste aceasta mecanica – Tzolk’in: Calendarul Maias.

Nimic nou sub Soare ai putea spune, dar cand auzi ca designerii Simone Luciani si Daniele Tascini au plecat de la mecanica mai sus mentionata si se prezinta in fata jucatorilor cu Dynamic Worker Placement, parca te face sa ridici o spranceana (sau doua 🙂 ). La vederea tablei de joc cu cele 6 roti interconectate vei fi cucerit definitiv de Tzolk’in: Calendarul Maias.

In mai putin de un an de la lansare, Tzolk’in a reusit sa castige mai multe distinctii:

– Castigator al premiului Ludoteca Ideale Official Selection 2013;
– Nominalizat la Jocul Anului in Romania – Avansati 2012;
– Nominalizat la Nederlandse Spellenprijs Best Expert Game 2013;
– Recomandat de juriul Spiel des Jahres la categoria Kennerspiel des Jahres.

Cu siguranta lista nominalizarilor sau a premiilor nu se va opri aici, Tzolk’in: Calendarul Maias ocupand in prezent locul 17 in topul BoardGameGeek.

Desi cand a fost lansat prima oara la Targul International Spiel din Essen purta numele Tzolk’in: The Mayan Calendar, incepand cu luna mai 2013, cei de la Lex Hobby Store in colaborare cu editura Czech Games Edition au reusit sa-l aduca si in limba romana. Un efort de apreciat, mai ales ca este un joc foarte nou pe piata.


Tematica

2 pana la 4 jucatori vor lua rolul unor triburi Mayase si vor incerca sa le dezvolte cat mai mult, fiind rasplatiti cu puncte de victorie pentru reusitele lor pe parcursul celor aproximativ 90 de minute cat dureaza o partida.

Pentru a face rost de resurse necesare hranirii oamenilor sau pentru construirea diferitelor cladiri, pentru a recruta noi muncitori sau a face rost de cranii pe care le vor oferi zeilor, jucatorii isi vor trimite supusii in diferite locatii precum Palenque, Uxmal, Tikal, Yaxchilan sau Chichen Itza. Cele 5 locatii sunt interconectate cu o roata dintata mare, Tzolk’in, reprezentand ciclul de 260 de ani din calendarul mayas cu acelasi nume. Moneda in joc este reprezentata de porumb, usor de facut rost la inceput, dar foarte greu daca nu dezvolti noi tehnologii.



Tematica mayasa este bine implementata in joc:
– avem cranii transparente (atat de mediatizate in filmele cu Indiana Jones);
– avem temple unde ne vom ruga zeilor Quetzalcoatl, Kukulcan si Chaac, pentru a obtine cat mai multe beneficii;
– trecerea timpului (invartirea rotii centrale), va afecta in egala masura toate cele 5 locatii;
– vom alerga mai tot timpul dupa resurse fie pentru hrana muncitorilor, fie pentru a realiza cladiri inchinate tot zeilor sau pentru a dezvolta noi tehnologii.


Componente

De prezentarea detaliata a componentelor jocului Tzolk’in: Calendarul Maias ne-am ocupat aici, facand si o comparatie intre cele 2 versiuni (editia in romana si prima editie in engleza) aici.

Cei de la Czech Games Edition au facut o treaba buna, folosind materiale de calitate, reusind in editia in limba romana sa scape de unele mici probleme (cum ar fi culoarea cubuletelor ce reprezentau aurul, imbinarile dintre partile componente ale tablei de joc), venind chiar si cu o mica extensie ce promite sa condimenteze un pic jocul.

Unii jucatori carcotasi s-au plans de faptul ca rotile interconectate nu sunt colorate si, desi au foarte multe detalii, acestea nu se observa din cauza culorii unice (crem), stirbind astfel din farmecul jocului.

Parerea mea este ca au fost lasate asa intentionat (la fel ca in cazul cladirilor din jocul Cleopatra and the Society of Architects) pentru ca jucatorii talentati si priceputi la pictat sa dea frau liber imaginatiei si sa realizeze adevarate opere de arta. Aveti mai jos cateva exemple de roti pictate (pozele fiind preluate de pe BoardGameGeek si ForumBoardGames.ro – cu multumiri lui Alin si Raul Z.):



Desfasurarea jocului

Scopul jucatorilor in Tzolk’in: Calendarul Maias este de a strange cat mai multe Puncte de Victorie pe parcursul jocului. Exista doua momente in timpul jocului cand zeii vor da jucatorilor puncte, dar acestia mai pot face rost de ele prin construirea anumitor cladiri sau prin aducerea de cranii in Chichen Itza. Resursele nefolosite in timpul jocului vor fi transformate la sfarsit tot in puncte de victorie. Anumite monumente construite in timpul jocului vor mai aduce la sfarsit puncte bonus, daca sunt indeplinite anumite conditii. Jucatorul care are la sfarsit cele mai multe Puncte de Victorie va castiga.



Jocul se desfasoara pe parcursul a mai multe runde, acestea insumand in total 26-27 de ture ale jucatorilor (posibil chiar mai putine daca jucatorii decid sa invarta roata de 2 ori la sfarsitul turei lor). Pe tura lor, jucatorii fie vor plasa muncitori pe cele 5 roti (Palenque, Uxmal, Tikal, Yaxchilan sau Chichen Itza) in cel mai de jos spatiu liber sau pe zona Primului Jucator, fie vor lua inapoi unul sau mai multi muncitori plasati anterior, realizand actiunea in dreptul careia au ajuns acestia. Pe masura ce trec rundele, muncitorii lasati pe roti avanseaza, aducand beneficii mai mari atunci cand sunt luati.

O runda este impartita in 2-3 faze, astfel:

1. Jucatorii, incepand cu primul jucator si continuand in sensul acelor de ceasornic, isi vor face tura lor, plasand sau luand muncitori.
2. In Ziua Hranirii, se vor hranii muncitorii si se vor incasa beneficiile (Resurse sau Puncte de Victorie). Exista 4 momente in timpul jocului cand toti muncitorii trebuie hraniti (Food Day – Ziua Hranirii), asemanator cu faza de Harvest de la Agricola.
3. Se invarte de roata calendarului. In cazul in care nu este niciun muncitor plasat in zona Primului Jucator, se invarte de roata cu 1 zi si se pune 1 porumb pe spatiul respectiv. Daca un jucator are plasat un muncitor in acest spatiu, atunci el obtine tot porumbul strans pe acest spatiu si, in plus, are posibilitatea sa avanseze calendarul cu 2 zile (aceasta optiune este supusa unor limitari, descrise pe larg in regulament).


Impresii

Dupa cateva partide la activ, pot spune ca Tzolk’in: Calendarul Maias pastreaza reteta clasica a jocurilor de tip Euro, dar foloseste un “condiment” inovativ – Plasarea Dinamica a Muncitorilor (Dynamic Worker Placement) – si reuseste sa aduca ceva nou. Pe langa Plasarea de Muncitori, in constructia jocului regasim si mecanica de Set Collection, ce se imbina armonios cu tematica mayasa a jocului.

Imi place cum a fost gandita si partea de planificare a actiunilor, jucatorul avand posibilitatea de a nu plasa toti muncitorii intr-o tura, sau de a ii lua pe toti, spre deosebire de Agricola unde erai nevoit sa ii plasezi pe toti. Asteptarea este rasplatita, dar trebuie foarte bine calculate momentele cand trebuie plasati muncitorii sau cand trebuie luati. Exista nenumarate cai si strategii de a castiga, norocul nefiind prezent pe tabla de joc.



Tensiunea este strecurata in joc prin cele 4 momente cand trebuiesc hraniti muncitorii. Daca te aventurezi inca de la inceput sa cresti numarul de muncitori (pentru a avea astfel mai multe actiuni), tot jocul vei alerga dupa porumb. Este nevoie de un echilibru bine calculat intre numarul de muncitori, plasarea acestora, culegerea lor in momentele optime si dezvoltarea de noi tehnologii.

Chiar daca uneori ti se pare ca nu mai ai ce face si vei pierde jocul, exista destul de multe situatii in care se poate inversa ordinea jucatorilor. Un monument bine ales, construirea unei cladiri valoroase sau plasarea unui craniu pe Chichen Itza, te pot propulsa in clasament si de ce nu, poti castiga chiar jocul.


Concluzie

Cu grafica impresionanta, avand o versiune in limba romana a regulamentului de joc si neavand componente dependente de text, Tzolk’in: Calendarul Maias poate fi un cadou ideal pentru cei interesati de board games, dar nu se descurca foarte bine cu limba engleza.

Chiar daca se adreseaza jucatorilor ceva mai experimentati, Tzolk’in: Calendarul Maias poate fi jucat si de jucatorii incepatori cu un pic de atentie si concentrare. Cu un regulament de joc bine scris, ce abunda in exemple si multe poze, Tzolk’in este o optiune foarte buna pentru cei ce isi doresc un joc economic cu o mecanica Worker Placement des abordata in jocurile de tip Euro, dar imbunatatita prin adaugarea elementului dinamic.

Din punctul meu de vedere, este clar, cu Tzolk’in: Calendarul Maias, Simone Luciani si Daniele Tascini, chiar daca la inceput de drum in aceasta industrie, se pot compara cu designeri precum Uwe Rosenberg, Stefan Feld, Bernd Brunnhofer sau William Attia.


Tzolk’in: Calendarul Maias ne-a fost oferit de cei de la Lex Hobby Store. Il poti comanda si tu impreuna cu mini-extensia de aici.