Pentru ca am reusit sa le joc in aceeasi perioada pe amandoua, m-am gandit sa va prezint astazi o comparatie intre cele 2 jocuri realizate de designerii Sébastien Dujardin, Xavier Georges si Alain Orban, punctand ce mi-a placut sau nu mi-a placut la cele 2.

In primul rand, cele 2 jocuri au fost lansate la un an distanta intre ele, Troyes fiind lansat in 2010 si Tournay in 2011. Daca le privim copertile puse unul langa cealalalta putem crede si pe buna dreptate ca cele doua jocuri sunt fie joc de baza cu extensie, fie varianta de carti.

Acest sentiment il veti avea pentru ca ambele au acelasi grafician, pe Alexandre Roche, si ambele trateaza acelasi subiect, dezvoltarea unui oras. Asemanarile de grafica merg mai departe si la restul componentelor.

Chiar daca ambele jocuri fac parte din domeniul jocurilor de strategie, asemanarile se opresc aici.

Troyes foloseste mecanici precum Dice Rolling si Worker Placement, in timp ce Tournay Card Drafting si Hand Management.

Chiar daca a trecut doar un an de la lansarea sa, Tournay nu a reusit sa impresioneze, in schimb Troyes a castigat un premiu si a avut parte de mai multe nominalizari:

– in 2010 a castigat Jogo do Ano;
– in 2011 a fost nominalizat la Golden Geek Best Board Game Artwork/Presentation;
– in 2011 a fost nominalizat la Golden Geek Best Innovative Board Game;
– in 2011 a fost nominalizat la Golden Geek Best Strategy Board Game;
– in 2011 a fost nominalizat la International Gamers Awards – General Strategy si Multi-player.

Desi ziceam ca ma opresc din a mentiona asemanarile, nu am putut sa nu remarc faptul ca ambele folosesc foarte multa simbolistica pe componente (carti, tabla de joc), lucru ce pentru o prima sesiune este destul de obositor, incercand tot timpul sa-ti aduci aminte ce insemna fiecare semn.

Factorul de noroc este prezent in ambele jocuri, in Troyes fiind adus de Zaruri, iar in Tournay de Cartile de joc. Cei care au jucat Alien Frontiers vor recunoaste mecanismul de folosire a zarurilor mari colorate din Troyes.

Povestile din cele doua jocuri se desfasoara in momente ale istoriei diferite:

Troyes

“In anul 1200, fundatia pentru catedrala din Troyes este pusa. Dar vor trece 400 de ani pana cand aceasta va fi terminata, dupa nenumarate peripetii.

Troyes te invita sa retraiesti patru secole de istorie, participand la dezvoltarea unuia dintre cele mai placute orase medievale, care a marcat cultura occidentala. Foloseste-ti influenta militara, religioasa si civila pentru a creste prestigiul familiei tale.”

Tournay

“Construit de romani in primul secol, pe teritoriul Galiei Belgiene, Tournay s-a dezvoltat cel mai bine de-a lungul raului Scheldt. Din pacate, raul a provocat si probleme, deoarece in 881, normanzii l-au traversat si astfel au capturat usor orasul. Acel act de agresiune a inghetat prosperitatea orasului Tournay.

Tournay te invita sa participi la reconstruirea orasului, pentru a instaura o era glorioasa care va dura mai mult de sapte secole. Ajuta-ti districtul sa infloreasca, prin coordonarea inteligenta a muncii in cele trei domenii ale orasului: militar, religios si civic.”

La ambele jocuri mi-a placut faptul ca nu stai degeaba pana iti vine randul, ca trebuie sa te uiti constant la ce fac ceilalti si sa-ti ajustezi strategia pe parcurs. Un lucru e clar, ambele te tin in priza.

Ce nu mi-a placut, a fost chiar simbolistica mentionata mai sus. Foarte multe semne si semnulete pe care trebuie sa le cunosti destul de bine pentru a putea sa-ti faci planul cu ce vei face atunci cand iti vine randul si sa nu-i bati la cap tot timpul pe cei care iti prezinta jocul.

Nu pot spune ca m-au cucerit cele 2 jocuri, Troyes si Tournay, dar dupa ce le-am jucat am ramas cu dorinta de a le mai incerca si alta data, semn ca merita atentia voastra daca sunteti in cautarea unor jocuri din aceasta categorie si cu aceste mecanici. Sunt jocuri bune, bine inchegate, cu destul de multa interactiune intre jucatori.