Prezentare scrisa de Octavian Sorin Vata

Detalii generale:
– anul publicarii: 2009;
– autor: Dirk Liekens;
– publisher: Reiver Games;
– nr jucatori: 3-4 pt jocul de baza; 2-4 cu extensia pt 2P;
– varsta: 10+
– timp joc: ~45 min;
– tip: board game;
– categorie: tactica, strategie;

Prezentare:
Sumeria este un joc simpatic, care vine intr-o cutie micuta, dar care e plina “ochi”; se pare ca autorul nu a acordat importanta comerciala in a publica jocul intr-o cutie cat mai mare, care sa “ia ochii cumparatorului” atunci cand o vezi pe raftul magazinului; la deschiderea cutiei dupa cumparare, veti ramane placut impresionati, fara sa ziceti “ia uite pe ce-am aruncat banii!”, asa cum, probabil, se intampla la cumpararea altor jocuri. Cutia are un singur compartiment de pastrare a pieselor, care este de ajuns tinand cont de faptul ca exista si pungute de pastrare a pieselor.

Continut:
– 36 jetoane reprezentand puncte de influenta;
– 8 jetoane reprezentand regiuni de influenta;
– 56 markere din lemn (butoiase) in punguta lor;
– 2 pioni din lemn;
– harta de dimensiune ~A3;
– manual utilizare;
– saculet pt piese;

 Componentele si tabla pt varianta in 3 jucatori

Componentele sint de calitate, jetoanele nu au grosimea cartilor de la Mr. Jack (foarte groase), dar nu sint nici subtiri, ele sint robuste, astfel incat sa nu permita deteriorarea in timp. Piesele de lemn sint OK deasemenea.

Grafica tablei are ceva elemente din Tigris & Euphrates, in sensul ca prezinta aceeasi regiune geografica antica.
Manualul, in engleza si germana, este bine documentat, regulile fiind simple si prezentate intr-un mod destul de clar si concis.
Saculetul este foarte util, avand 2 functionalitati:
– de pastrare a jetoanelor din cutie;
– de amestecare a punctelor de influenta aflate in joc.

Concept

Harta este impartita in 8 regiuni sumeriene sau zone de influenta, fiecare zona avand cate 7 localitati. Localitatile pot fi de 3 tipuri: resedinta, oras si sat. Pe fiecare localitate nu poate fi pus decat 1 butoias.
Importanta localitatilor consta numai in cazurile de egalitate intre jucatori.

Jucatorul trebuie sa aiba o cat mai mare influenta in zonele care aduc puncte de influenta. In timpul jocului, doar primele 3 zone (de la stanga la dreapta) aduc puncte de influenta; punctele de influenta se afla exact deasupra celor 3 zone.
Deci mecanismul principal al jocului este acela de control si influenta zonala.

Sumeria mai prezinta inca 2 mecanisme interne:
– unul de deplasare a zonelor de influenta folosit pentru a seta zonele cu importanta mai mare sau mai mica;
– mecanismul de scoring, asemanator jocului Coloretto;

Mecanismele sint clare, simple si pentru maxima eficienta a jocului, trebuie tratate exact cum functioneaza ele.

Derularea jocului

Sumeria se desfasoara pe o perioada de aproximativ 45 de minute. Datorita mecanismelor jocului, nu prea exista “timpi morti”, deci nu ne putem astepta ca jocul sa dureze sub 30 minute sau peste 60 de minute, asa cum se intampla la unele jocuri.

La inceputul jocului trebuie facute urmatoarele:
– se aleg aleatoriu 6 puncte de influenta din saculet si se aseaza pe tabla (jos-stanga);
– se pun aleatoriu cele 8 zone de influenta in partea de jos a tablei (sub punctele de influenta);
– fiecare jucator trebuie sa puna cate 10 din 20 (pt 2 jucatori), 8 din 14 (3 jucatori), 5 din 10 (4 jucatori) butoiase in anumite puncte de pe harta.
Jocul are loc pe perioada a 6 runde, fiecare cu cate 3 etape.
Pentru varianta cu 2 jucatori vor fi 4 etape per runda, in loc de 3 etape pt 3-4 jucatori. Deasemenea, tot la jocul 2P veti avea nevoie de butoiase sumplimentare; daca nu aveti extensia 2P, puteti folosi cate 6 butoiase per jucator de la Puerto Rico sau de la alte jocuri, culoarea fiind la libera alegere.

La fiecare etapa din rundele (1-6), jucatorul trebuie sa intreprinda o actiune:
– adaugare butoias pe tabla, caz in care zona de influenta pe care s-a pus butoiasul va deveni mai importanta;
– mutare butoias pe tabla – daca butoiasul a fost mutat in alta zona decat cea de provenienta, atunci zona de influenta va deveni mai importanta;
– eliminare butoias de pe tabla, caz in care zona de influenta de pe care s-a eliminat butoiasul va deveni mai putin importanta.

La sfarsitul celor 3 etape (4 pt 2 jucatori), sau la sfarsitul rundei se calculeaza si se atribuie jucatorilor punctele de influenta, conform cu primele 3 zone de influenta mai importante; se repopuleaza cu puncte de influenta din saculet si se deplaseaza primele 3 zone de influenta, care aduc puncte, catre coada.

Pentru mai multe detalii despre derularea jocului trebuie consultat manualul. O traducere RO a manualului urmeaza sa apara.

Alte aspecte importante

1. Mecanismul de deplasare a zonelor de influenta de la sfarsitul rundei
Ceea ce face din Sumeria un joc diferit fata de alte jocuri de strategie, este mecanismul de deplasare a zonelor de influenta de la sfarsitul fiecarei runde. Practic, primele 3 zone cele mai importante (cele care aduc puncte) se muta la coada, devenind cele mai putin importante. Din aceasta cauza, jocul nu trebuie tratat ca unul strategic de gandire, ci mai degraba ca unul tactic in a preconiza mutarile butoiaselor in zonele influente.
Pt jucatorii care apreciaza jocurile de strategie complexa, gen Puerto Rico, Agricola, acest mecanism poate sa para unul haotic. Pentru acesti jucatori, jocul are o rejucabilitate foarte scazuta; in fond, datorita designului acestui mecanism de deplasare, Sumeria nici nu trebuie tratat ca un joc strategic de gandire. Se recomanda efectuarea cat mai rapida a celor 3 actiuni per etapa, eliminand astfel aparitia sindromului AP (care nici nu trebuie sa apara) si “timpii morti”.
Practic, depinzand de “gusturile” jucatorilor, acest joc poate fi interesant sau neinteresant.

2. Extensia 2P consta in 2*6 butoiase in culorile jucatorilor, un sticker cu 4 runde lipit peste traseul cu 3 runde desenat pe tabla, manual de utilizare.
Desi initial, autorul a dorit sa publice jocul pt 2-4 persoane, datorita unor buguri legate de numarul de etape (3) per runda (buguri in mecanismul de deplasare a zonelor de influenta), Sumeria a fost publicat doar pt 3-4 jucatori, urmand ca extensia sa apara mai tarziu si sa fie prezentata la Essen 2009 (probabil s-a dorit si asta).

3. Sumeria urmeaza sa fie publicat si online sub contract cu cei de la Vassal.

Pareri pro

– jocul are o prezentare excelenta: piese componente, harta, manual;
– are un pret atractiv pt ceea ce ofera;
– este un joc “light” care se joaca repede;
– se joaca cu “toate cartile pe masa”, permitand formarea unei tactici viitoare;
– factorul de noroc e foarte mic; norocul survine doar la sfarsitul unei runde (la extragerea aleatorie si asezarea pe tabla a punctelor de influenta din saculet), dar se estompeaza pe parcursul rundei;
– este un excelent joc de familie, devenind distractiv prin interactiunea intre jucatori datorata mecanismului de influenta zonala;
– este bine scalat, toate cele 3 configuratii (2-4 jucatori) fiind jucabile;
– are o mare rejucabilitate in cazul in care nu este tratat ca un joc strategic de gandire;
– extensia 2P se poate “confectiona” fara efort.

Traseul cu 4 etape pt extensia in 2 jucatori

Pareri contra

– a fost creat pentru o anumita parte a jucatorilor, in general pt cei incepatori; din aceasta cauza, pt jucatorii avansati, Sumeria poate fi privit ca un “filler”;
– nu este un joc strategic de gandire, gen Puerto Rico, Agricola; jucatorii care apreciaza acest gen sint incurajati sa testeze jocul mai inainte de a-l cumpara, pt ca exista sansa ca mecanismul de deplasare a zonelor de influenta de la sfarsitul rundei sa para haotic si poate apare si un factor AP nejustificat;
– regula alegerii ultimului jucator din runda ar trebui revazuta; oricum, ultimul jucator este cel mai avantajat: cateodata, poate sa strice munca tuturor de pana atunci si poate sa decida chiar si invingatorul;
– datorita designului, nu vad cum sa apara alte extensii noi; este posibil sa apara insa variante si versiuni ale jocului.

Per ansamblu, jocul este simpatic si poate fi excelent (nota 9/10 dpv tactic) sau neinteresant (nota 6/10 dpv strategie de gandire), achizitionarea ramanand la latitudinea jucatorului.
Folosind scala de pe spatele cutiilor de la editura Amigo, pe care o gasesc destul de utila, Sumeria se poate clasifica astfel:

Clasificare Sumeria