Articol scris de Dang pe Forum

Dupa o luuunga asteptare de vreo cateva luni de zile (nu cred ca am mai asteptat un joc atat de mult), am reusit aseara o prima sesiune de Sid Meier’s Civilization: The Boardgame.

Aveam cateva emotii, eram foarte curiosi daca o sa se ridice la inaltimea asteptarilor. Dupa o singura sesiune, verdict: ESTE.

E un joc foarte frumos, grafica e incantatoare, componentele arata foarte bine. Doar arata. Pentru ca jocul are mici hibe la componente. Harta (cele 20 de patrate mari), figurinele din plastic si tabla cu market/culture track par a fi foarte rezistente, sper sa tina la tavaleala. Dar cam atat. In rest, cam jale. Sunt vreo 150 de coins/culture markers mici, mici, mici de tot. Noroc ca sunt multe, daca se pierd cateva se va mai putea juca totusi. Celelalte piese din carton (cred ca tot peste 100) sunt ok ca dimensiune, dar par cam … perisabile. Partea printata a cartonaselor pare ca se va desprinde usor. Sper sa ma insel, pana acum nu s-a intamplat nimic rau. In schimb, cartile, (si sunt o gramada), sunt foarte subtiri, se indoaie foarte usor si se pot rupe la fel de usor. Sincer, nu le vad o viata prea lunga fara sleeve-uri. Chiar, exista sleeve-uri pentru ele?

Partea buna e ca aici se termina partea proasta 🙂 .

In rest, jocul e incantator.

Pe scurt, ai maxim 3 orase, fiecare cu 8 posibile “improvements”, 2 scouti, 6 armate. Cu scoutii si armatele te misti pe harta, cuceresti huts/villages si te bati cu armatele adverse.

Orasele produc trade, production, culture si resurse. In functie de cladiri/wonders/great people.
Cultura acumulata o folosesti pentru carti culturale si avansarea pe culture track, productia pentru constructii de cladiri, wonders si armata, iar trade-ul pentru research (Ideea cu tech pyramid e bine transpusa din jocul PC in boardgame).

Conflictul armat se desfasoara intr-o maniera noua (cel putin pentru noi), in care fortele armate sunt reprezentate de carti. Unitatile au defense/attack in functie de nivelul la care se afla (1-4), iar batalia efectiva este turn-based, fiecare jucand cate o carte, ori pe un front nou, ori atacand frontul existent.

Sunt 4 cai diferite de victorie: Militara (cuceresti o capitala adversa), economica (acumulezi 15 coins), culturala (ajungi pe ultima pozitie a culture track) si stiintifica (descoperi singura tehnologie de nivel 5)

Sesiunea noastra (rosu vs galben) a inceput pe la ora 12:00, si s-a terminat pe la ora 18:00. Cam mult, dar dupa ce te familiarizezi cu regulie estimez undeva la 2 ore un joc in 2.

Dupa ce la inceput am fost relativ egali, pe rosu il mananca undeva sa atace un village (barbarii din joc). Bineinteles, esueaza, isi iroseste armata si ramane descoperit. Cateva ture mai incolo, galben vine sa-l pedepseasca si sa-i cucereasca un oras. Miraculos, rosu rezista, iar galben ramane fara armata. Apoi galben e un picut pedepsit de rosu, care mai avea niste ramasite de forte armate.

Dupa ce ne-am convins ca luptele nu sunt asa usoare cum par la prima vedere, ne-am axat pe calea pasnica si am inceput sa ne dezvoltam in directii opuse.
Galben s-a indreptat spre o victorie culturala, avansand cu pasi repezi pe culture track. Rosu s-a axat pe economie, strangand monezi cu avaritie.
Dupa ce optiunile de victorie erau cat de cat clare, orasele destul de dezvoltate iar atacurile armate nu-si mai aveau rost (amandoi eram cam fara armata si amandoi puteam cumpara cam aceleasi forte), jocul a decurs mai repede (end turn, end turn, end turn) pana la sfarsit.

A castigat rosul o victorie economica. Galben mai avea cam 4-5 ture pana la o victorie culturala, iar rosul tot vreo 4-5 pana la o victorie stiintifica, daca n-ar fi preferat victoria economica mai rapida.

Una peste alta un joc frumos, care nu ne-a inselat asteptarile, pe care-l vom mai juca (mult sper eu) in 2, si pe care dorim sa-l jucam in 4 la urmatoarele intalniri.

Pun si cateva poze din timpul jocului (inclusiv interiorul cutiei dupa ce am stocat componentele in magicele cutiute luate din Ikea)