Royals_impresii_mini_review_coperta

In cadrul targului Spiel 2014 am putut incerca la standul celor de la ABACUSSPIELE ultimul titlu semnat Peter Hawes: Royals. Peter este cunoscut pentru jocurile de societate Francis Drake si Triassic Terror.

In Royals, 2 pana 5 jucatori vor lua rolul unor case de nobili din secolul al 17-lea ce incearca sa se lupte pentru suprematia Europei din acele vremuri. Harta Europei este impartita in 4 teritorii/tari (Franta, Spania, Marea Britanie si Statele Germanice), ale caror orase sunt controlate de mai multe personaje cu influente diferite: Maresal, Baron, Contesa, Duce, Cardinal, Printesa sau Rege.

Mecanicile folosite in joc sunt Area Control / Area Influence, Card Drafting si Set Collection.

Cu ajutorul Cartilor de Tara, jucatorii vor ocupa orase, castigand de partea lor influenta personajelor ce controleaza orasele respective, si vor obtine anumite bonusuri sub forma punctelor de victorie. Cu cat este mai mare rangul personajelor, cu atata este nevoie de mai multe Carti de Tara. Orasele ce sunt deja ocupate de ceilalti jucatori se vor putea castiga folosind Cartile de Intriga.

O partida de Royals se desfasoara pe parcursul a trei runde/perioade, existand o faza de scoring dupa fiecare. In timpul scoringului, jucatorii cu cea mai mare influenta in fiecare din cele 4 tari vor primi un anumit numar de puncte de victorie. Dupa cea de-a treia runda de scoring, jocul se incheie cu scoring-ul jetoanelor individuale ale personajelor. Jucatorul cu cele mai multe puncte de victorie stranse castiga jocul.

Royals-Primele_impresii_mini_review_1

Royals-Primele_impresii_mini_review_2

Cand ii vine randul unui jucator, acesta va trage fie 3 Carti de Tara, fie o singura Carte de Tara si o singura Carte de Intriga. Cartile de Tara sunt asezate asemanator sistemului de la Ticket To Ride, cu 3 carti asezate cu fata in sus, insa cartile nu sunt inlocuite dupa fiecare carte trasa, ci la sfarsitul turei jucatorului.

Dupa ce trage carti, jucatorul poate juca din cartile trase plus cele aflate in mana sa. Folosind Cartile de Tara, jucatorii vor ocupa orase de pe harta. Daca orasul este deja ocupat de un alt jucator, va trebui sa joace o Carte de Intriga. Se vor folosi cuburi in culoarea aleasa de jucator pentru a arata cine controleaza orasul respectiv, la fel si pentru influenta asupra unui personaj (imediat ce influentezi un oras, vei plasa un cub in culoarea ta pe acel personaj ce are influenta in orasul respectiv).

Impresii dupa prima partida

Royals este un joc usor, de familie, ce se adreseaza incepatorilor sau jucatorilor mai putin experimentati. Jocul se explica repede, nu dureaza mult (aproximativ o ora) si pastreaza reteta unui joc Euro clasic: tragi carti, joci carti, plasezi cubulete, strangi puncte de victorie.

Noi am incercat Royals in 3 jucatori si s-a miscat foarte bine, am avut parte de destul de multa interactiune intre jucatori, dar nu din prima perioada, de abia din a doua, dupa primul scoring. In 2 jucatori nu cred ca este asa de multa interactiune, poate doar in cea de-a treia perioada. Cred ca cea mai mare interactiune se obtine in 4 sau 5 jucatori.

Royals-Primele_impresii_mini_review_3

Jocul mi-a lasat un puternic sentiment de deja-vu: este un Ticket to Ride modificat. De ce spun asta? Pentru ca foloseste acelasi mecanism de luat carti, cartile de Intriga le-am asociat fara sa vreau cu cele de Destinatie sau cu Garile din varianta Ticket to Ride Europe, influenta oraselor o platesti folosind carti, la fel cum construiam rutele dintre orase. Noutatea este data de cele 3 perioade de Scoring, de Personaje si influenta acestora.

Norocul are o influenta destul de mare asupra Cartilor de Tara sau de Intriga, chiar daca poti folosi regula optionala:
– oricare 3 Carti de Tara inlocuiesc o Carte de Tara de o anumita culoare;
– oricare 2 Carti de Intriga inlocuiesc o Carte de Intriga de o anumita culoare.

Din punct de vedere grafic, Royals arata destul de bine, responsabil fiind Michael Menzel, designerul si graficianul jocului Legends of Andor, joc ce a castigat multe premii, printre care si Kennerspiel des Jahres 2013.

Royals mi-a placut, este un joc bun, dar pentru ca se adreseaza incepatorilor, nu si-a facut loc printre bagaje, mai ales ca in colectie avem multe jocuri pentru incepatori.