Materiale necesare:
O pereche de carti de joc “nemtesti” (la care se scot 9) sau carti normale de la 10 in sus.
Reguli:
Se poate juca in 2 sau 4 jucatori impartiti in 2 echipe. Varianta prezentata este pentru 4 jucatori, iar pentru 2 se fac mici adaptari.
Sunt folosite carti de patru culori: ghinda, verde, rosu si duba. Pentru fiecare culoare se folosesc cartile: 2 (valetul), 3 (filcaul), 4 (calul), 10 (zecica) si 11 (tuzul). La cartile normale sunt J=2, Q=3, K=4, 10=zecica si As=tuzul. Culorile sunt: Pica=ghinda, trefla=verde, Cupa=rosu, caro=duba.
Cele mai mari carti din joc sunt reprezentate de tromfi si de filcai. Ordinea descrescatoare dupa valoarea carti este: 3 ghinda > 3 verde > 3 rosu > 3 duba > 11 tromf > 10 tromf > 4 tromf > 2 tromf > celelalte carti. Cea mai mare carte din joc (filcaul de ghinda) este numita si “baul”.
As si 10 valoreaza cate un punct. In joc sunt maxim 8 puncte. In urma unei partide o echipa trebuie sa duca cel putin 6 puncte pentru a trece dintr-un statut intr-altul (sluga<->egal<->sef).
Punctajul obtinut la terminarea partidei de o echipa aflata in statutul de:
– sluga este 0 puncte
– egal este 0 puncte
– sef este 1 punct.
Initial ambele echipe au statutul de “egal”. Prima echipa care acumuleaza 11 puncte castiga meciul.
Dealerul
Dealerul este cel care trebuie sa amestece cartile si sa le imparta. Primul dealer este ales aleator.
Jucatorii devin succesiv dealeri daca jocul este in starea “merge randul” (cand ambele echipe au statutul “egal”). Daca jocul nu e in starea “merge randul” (o echipa e “sluga” si cealalta e “sef”) doar jucatorii din echipa “sluga” devin succesiv dealeri (adica “merge randul” doar intre ei)
Dealerul da celui din dreapta pachetul de carti amestecate pentru a taia sau bate. Daca pachetul nu a fost taiat, dealerul trebuie sa imparte cate cinci carti la fiecare jucator incepand cu cel din stanga si terminand cu el. Daca pachetul a fost taiat, dealerul imparte doar cate trei carti la fiecare, dand sansa jucatorilor sa faca “fris” dupa care imparte si celelalte doua carti la fiecare.
Legarea tromfului
Legarea sau alegerea tromfului consta in nominalizarea unei culori de catre un jucator in functie de cartile pe care le are in mana.
Legare normala (cand pachetul de carti nu a fost taiat, deci toti jucatorii au cinci carti in mana). Jucatorul nu poate lega decat daca are in mana cel putin un filcau si in total trei sau patru tromfi. Daca se leaga trei, jucatorul trebuie sa strige ca leaga trei si sa spuna tromful cel mai mic (ex. “trei valetul”, “trei tuzul”), daca se leaga patru este suficient a se striga “farba” cu exceptia cazului in care un alt jucator vrea sa lege si el patru si atunci se striga ca si in cazul pentru trei doar ca se spune patru in loc de trei (ex. “patru calul”, “patru valetul”). Nu se poate lega cu cinci tromfi in mana, in acest caz jucatorul trebuie sa spuna ca este “inchis”. Nu se poate lega cu patru tromfi in mana si cu farba tuz (farba fiind cartea care nu e tromf). Cel care a legat cei mai multi tromfi castiga dreptul de a alege tromful. In cazul in care sunt mai multi jucatori cu acelasi numar de tromfi, cel care are cel mai mare tromf mic castiga dreptul de a alege tromful (de aceea este necesar la strigare sa se spuna numarul de tromfi si tromful cel mai mic).
Fris (cand pachetul de carti a fost taiat si dealerul a impartit doar cate trei carti). Primul jucator care da jos un filcau are dreptul de a alege tromful. Acesta trebuie sa spuna culoarea pe care o doreste tromf inainte ca dealerul sa imparta celelalte doua carti. Daca nici un jucator nu a dat nici un filcau jos, dealerul imparte restul de carti si se continua cu legarea normala.
Mod de joc
Jocul poate fi in starea de “merge randul” cand ambele echipe au statutul “egal” si starea de “merge randul intre slugi”, cand o echipa are statutul “sluga” si cealalta are statutul “sef”.
Un meci urmeaza urmatorul sir de evenimete:
Initial jocul se afla in starea merge randul urmeaza o serie de partide de joc pana cand o echipa acumuleaza cele 11 puncte necesare castigarii meciului.
O partida urmeaza urmatorul sir de evenimente:
Dealerul imparte cartile si se alege tromful, fie prin legare normala fie prin fris se joaca cinci maini (in care fiecare echipa incerca sa duca carti mari, 10 sau 11) se schimba starea jocului si statutul echipelor daca este necesar se recalculeaza scorul.
Set de reguli:
1. dealerul nu este obligat sa astepte ca ceilalti jucatori sa faca fris.
2. nu se mai poate face fris, daca cel putin un jucator s-a uitat in celelalte doua carti pe care le-a primit.
3. pe filcaul cu care s-a facut fris, se poate da orice carte, chiar si un filcau mai mare, pentru a “duce frisul” cu conditia ca cel care “duce frisul” sa nu primeasca cartile inaintea celui care face frisul, caz in care acesta nu mai poate sa ii duca frisul, cu exceptia cand acesta are numai filcai, si frisul este facut cu filcaul cel mai mic.
4. jucatorul nu este obligat sa lege cel mai mare tromf (cu doi filcai, tuz, zecica, doiar(ultimele trei, diferite), poate sa lege in orice culoare, doar daca ceilalti sunt de acord, adica nu leaga altcineva o mana mai mare).
5. cand se leaga din trei carti(fris) este necesar sa ai:
a. un filcau si inca 2 carti de aceeasi culoare, se leaga in culoarea acelor carti.
b. 2 filcai si inca o carte, se leaga in culoarea acelei carti
c. 3 filcai, se leaga in culoarea celui mai mic filcau, se joaca cu oricare dintre cei trei filcai.
Cand se leaga cu cinci carti:
a. se leaga 3 carti, nu neaparat cea mai mare legatura.
b. se leaga 4 carti, conditie: a cincea carte (farba) sa nu fie tuz (11). Nu este obligatoriu ca prima carte jucata sa fie farba, poate fi si filcaul.
b1. daca prima carte jucata este farba, atunci pe farba trebuie sa se dea carte la culoare (mana o duce cartea cea mai mare de culoarea farbei), daca nu se poate da carte la culoare, se da alta carte, cu conditia ca aceasta sa nu fie carte mare (zecica sau tuz, 10 sau 11). Este interzisa jucarea filcaului pe farba si jucarea tromfului pe farba. Cand un jucator nu poate juca pe farba, decat carte mare de alta culoare decat farba, sau filcau, acesta poate alege daca da filcau sau carte mare, in oricare caz, mana este castigata de cel care a dat cea mai mare carte de culoarea farbei.
b2. daca prima care jucata este filcaul, atunci ceilalti sunt obligati sa joace la culoarea tromfului, sau cu filcau, indiferent. Daca nu se poate juca la tromf, sau cu filcau, se poate juca cu orice carte.
6. Dupa ce s-a jucat prima mana, cel care a castigat-o este obligat sa dea jos cu farba, ceilalti fiind obligati sa joace la culoare (sa dea jos o carte de culoarea farbei, cu exceptia filcaului). Daca nu se poate juca la culoare, este obligatorie jucarea cu tromf (carte de culoarea tromfului, sau filcau). daca nu se poate juca nici carte la culoare, nici tromf, atunci se poate juca orice carte.
7. Daca o echipa “duce” toate cele 5 maini, atunci se cheama “Huda” si cealalta echipa trece automat la rangul de “sluga” indiferent ce rang avea inainte. Echipa care a dus toate mainile castiga 2 puncte.
8.Daca echipa care leaga, adica cea care alege tromful, nu reuseste sa castige nici o mana, atunci se cheama “Huda legata” si se trece automat la rangul de “sluga” indiferent de rangul detinut inainte. Echipa care a castigat toate mainile in cazul acesta primeste 2 puncte, iar celei care nu a dus nici o mana i se scad 2 puncte.