Articol scris de Andrei Filip

Jucatorii sunt proprietari de plantaţii în Puerto Rico, în zilele în care navele foloseau pânze pentru a naviga. Puteţi creşte până la cinci tipuri diferite de culturi: porumb, Indigo, cafea, zahăr şi tutun. Jucatorii trebuie sa încerce sa îşi faca afacerea mai eficienta decât vecinii lor apropiaţi prin creşterea culturilor şi stocarea lor în mod eficient, dezvoltând San Juan cu cladiri utile, folosind coloniştii cat mai eficient, vânzând resursele din culturi la momentul potrivit si, cel mai important, transportand marfuri in Europa pentru beneficii maxime.

Am cumparat Puerto Rico la putin timp dupa ce am inceput sa frecventez un site specializat de jocuri de societate, www.boardgamegeek.com. L-am cumparat pentru ca era pe locul 1 in acea perioada, la aproape 4 ani de la aparitie. L-am studiat indelung si mi s-a parut foarte anost la prima vedere. Un joc fara pretentii grafice, fara un pumn de zaruri cu forme ciudate, fara soldatei de plastic, lucruri pe care marturisesc ca le doresc in general de la jocuri. Si cu toate astea a devenit in scurt timp unul din jocurile mele preferate.

Ce se gaseste in cutie?

Primul cuvint care imi vine in minte este “sec”. Asta pentru ca sint eu superficial si-mi plac lucrurile care stralucesc. In realitate componentele sint mai mult functionale decit estetice. Bucati de carton cu grafica zgircita si pastilute colorate de lemn. Uau! In fine, pe unii nu-i deranjeaza, mie mi se pare ca uneori haina chiar face pe om. Primul lucru pe care l-am facut a fost sa-mi scot de pe internet un fisier cu cladirile reprezentate cit de cit artistic si sa le lipesc peste banalitatile cu care vine jocul original. Cu alte cuvinte exista solutii daca e o problema asa de mare.

Pe de alta parte recunosc faptul ca in multe jocuri grafica incarcata ori distrage atentia de la joc, ori obtureaza informatii importante. Eu personal nu sint multumit de efortul depus la editia curenta dar sa zicem ca nu e asa de relevant in cazul de fata.

Cit de greu e de invatat?

Regulile sint destul de clare. Sint prezentate intr-o maniera coerenta, usor de urmarit, cu exemple grafice si explicatii punctuale. Teoretic nu ar trebui sa existe confuzii dar se mai intimpla. Eu am jucat incorect citeva reguli pentru o perioada destul de lunga asa ca va sfatuiesc sa le cititi cu atentie. Dupa un joc insa mecanicile intra in reflex pentru ca sint asa de simple incit e greu sa fie uitate.

Acelasi lucru e valabil si pentru explicat. Probabil cel mai mare obsacol in a explica un joc e nerabdarea celorlalti. Ei bine, pentru a explica Puerto Rico e de ajuns sa fie prezentate componentele si mecanica de baza, cu rolurile si un scurt rezumat. Dupa asta se poate intra direct in joc cu citeva runde demonstrative de la care se trece la jocul efectiv.

Si ce se intimpla in el?

Fara a intra in foarte multe detalii: o runda din joc se rezuma la a alege dintr-o gama de “roluri” si de a face actiuni specifice legate de ele. Pe rind fiecare jucator alege unul si toata lumea face ceea ce rolul respectiv permite iar cel care l-a ales are un avantaj fata de ceilalti. Acestea sint:

Colonist – aduce plantatii noi pentru jucatori
Primar – aduce colonisti si-i distribuie in cladiri/plantatii la munca
Constructor – construieste cladiri
Producator – transforma produsul brut de pe plantatii in produs finit
Comerciant – vinde produse finite pentru bani
Capitan – exporta produse finite pentru puncte
Prospector – se foloseste in jocurile de 4-5 jucatori si nu face altceva decit sa aduca 1 dublon celui care l-a ales.

Si cam atit! Dupa asta incepe o noua runda care merge exact ca si prima, doar ca guvernator (cel care alege primul rol in runda) devine urmatorul jucator dupa cel care tocmai si-a incheiat mandatul. Bun, fiecare rol are micile lui detalii dar in ceea ce am enumerat mai sus sta tot principiul de baza a jocului. Sa ne intelelegem, jocul e simplu dar nu e simplist. Nici sahul nu e mare mincare de peste de explicat dar asta nu face pe nimeni campion mondial la prima incercare..sau la a zecea. E un pas mare intre a intelege regulile sistemului sau sistemul in sine. In anumite conditii, dupa aproximativ 15 runde jocul se incheie si se numara punctele. Evident, cistiga cel care a acumulat cele mai multe.

E interesant?

Clar! Cel putin in prima perioada, inainte sa se definitiveze strategiile importante e foarte interesant sa incerci diferite combinatii, sa analizezi miscari si sa vezi unde ai putea fi mai bun data viitoare. Ideal jocul se invata de un grup constant si fara a lua strategii de pe internet, desi sint girla. De ce grup constant? Pentru ca experienta e un avantaj mare in joc. Norocul fiind foarte redus jocul se cistiga de cel cu strategia cea mai buna. Un jucator nou nu are strategie deci va pierde aproape intotdeauna. De aici avantajul de a juca impreuna cu altii care sint la acelasi nivel si pot oferi competitie. De ce sa nu iei strategii de pe internet? Pentru ca e mai satisfacator sa descoperi jucind care sint secretele decit sa le tocesti ca la examen.

E divers?

Hmmm…in prima faza da. Pina inveti ce face fiecare cladire si pina te prinzi de combinatiile avantajoase intre ele, la rindul lor combinate cu succesiunea de roluri, o sa treaca multe jocuri. Ulterior poate deveni repetitiv si pentru unii chiar plicticos. Dupa ce prinzi miscarea e foarte greu sa te dezveti de ea. Neexistind decit foarte putine evenimente aleatorii e foarte usor sa imiti combinatii, ale tale sau ale altuia. Cam ca si jocurile de sah unde deschiderile sint oarecum standardizate si nu-ti poti permite sa fii creativ pentru ca e matematic dovedit ca vei pierde daca nu urmaresti numite cai. In final o sa ajungi sa-ti dai seama ca exista doar citeva strategii de baza si jocul se transforma intr-o cursa: cine face primul greseala pierde. Si jocul nu iarta in sensul asta, de multe ori diferentele sint de citeva puncte doar…ceea ce inseamna ca a fost de ajuns ca la un moment dat sa fi ales rolul gresit sau sa fi calculat prost ce roluri vor fi alese inaintea ta.

E inteligent?

Foarte! Jocul se desfasoara pe diverse paliere si e foarte interesant sa vezi cum evolueaza. Din nou comparatia cu sahul mi se pare cea mai buna. Poti sa-l joci la nivel primar, reactionind pur si simplu la miscarile adversarului, sau poti sa urmaresti o strategie globala si sa gindesti miscarile cu 1-2 runde in avans. Poti sa ajungi acolo unde tu dictezi strategia celorlalti jucatori!