Tintarul (cunoscut si sub numele de moara) este un joc de societate jucat in doi, din categoria jocurilor de strategie. Tabla de joc are desenate trei patrate concentrice si conectate la mijlocul laturilor, ca in figura alaturata. Colturile dreptunghiurilor si mijloacele laturilor sunt marcate cu puncte care arata cele 24 de pozitii in care se pot plasa cele 18 piese, cate noua de fiecare jucator.
Istoric
Jocul are o lunga traditie atat in Europa cat si in afara ei. Doua desene ale tablei de joc, sub forma de graffiti, au fost gasite in templul Ramesseum din Kurna, Egipt, datand aproximativ din 1440 i.Hr. si se crede ca Egiptul este tara de originie a tintarului.
Sapaturi efectuate recent in pestera Church Hole din defileul Creswell Crags, Nottinghamshire, Anglia, au scos la iveala o piatra in care era sapat desenul tablei de tintar. Descoperirile efectuate in pesterile din acest defileu arata ca zona a fost locuita din timpul ultimei glaciatiuni, dar piatra cu tabla de tintar nu a fost inca datata.
De asemenea jocul a fost jucat inca din antichitate in multe alte parti ale lumii, printre care Africa de Sud, India, Sri Lanka, China, Grecia (Acropole, Atena), Fenicia, Israel, Germania, Peninsula Istria, Irlanda si nordul Europei. Din secolul al XIII-lea se pastreaza urmele sale in peninsula iberica pentru ca in secolul al XIV-lea sa se raspandeasca In Intreaga Europa, existand semne ca a fost jucat adesea la curtile regale ale diferitelor tari europene. In secolele care au urmat probabil tintarul a fost cel mai popular joc de societate, abia la inceputul secolului al XIX-lea fiind inlocuit de jocul de sah.
Reguli si desfasurare
La inceputul partidei tabla de joc este goala. Jocul se desfasoara in doua etape:
* In prima etapa jucatorii pun pe rand cate una din piesele proprii pe punctele tablei de joc. Aceasta etapa se incheie cand sunt plasate pe tabla toate cele 18 piese.
* In a doua etapa jucatorii muta pe rand cate una din piesele proprii.
Jucatorul care incepe jocul este decis fie de comun acord, fie de exemplu prin aruncarea unui zar.
Scopul urmarit de fiecare jucator este de a elimina una cate una piesele adversarului. Pierde jucatorul care fie ajunge sa aiba numai doua piese, fie nu-si poate muta nici o piesa.
Regulile de joc, aplicate in ambele etape, sunt:
* Intr-un punct nu poate fi plasata decat o singura piesa.
* Mutarea unei piese se face numai de-a lungul uneia dintre liniile trasate pe tabla de joc si numai intr-un punct invecinat. Atunci cand un jucator ajunge sa aiba trei piese, mutarea se poate face oriunde pe tabla de joc, nu numai de-a lungul liniilor.
* Cand un jucator realizeaza un sir de trei piese proprii de-a lungul uneia din liniile tablei — configuratie numita „moara” — el trebuie sa aleaga una din piesele adversarului si s-o elimine de pe tabla de joc. Piesa aleasa pentru eliminare trebuie sa nu faca parte dintr-o moara; In unele unele variante ale jocului aceasta regula se ignora atunci cand toate piesele adversarului sunt incluse in mori.
* In prima etapa, de plasare a pieselor pe tabla de joc, este posibil ca un jucator sa inchida doua mori simultan. In acest caz unele variante permit eliminarea a doua piese ale adversarului, iar altele permit eliminarea unei singure piese.
Uneori jocul ajunge in impas, in sensul ca se repeta aceleasi configuratii de joc fara a se elimina nici o piesa. In asemenea cazuri rezultatul se poate declara remiza daca pe durata unui numar stabilit de mutari (15, 50 etc.) nu a fost eliminata nici o piesa sau daca aceeasi configuratie a pieselor se repeta pentru a treia oara.
Strategie
In prima etapa a jocului, jucatorii cu experienta nu realizeaza mori si nici nu-si impiedica adversarul sa construiasca mori, concentrandu-se mai mult pe ocuparea unor pozitii stategice, cum ar fi cele patru intersectii de pe patratul mijlociu. Pozitiile din colturile patratelor ofera prea putina mobilitate si sunt evitate.
Configuratia in care un jucator poate realiza o moara la fiecare mutare, prin deplasarea inainte si Inapoi a unei singure piese, se numeste „morisca” sau „moara dubla”. In diagrama din figura jucatorul cu piesele rosii are o astfel de configuratie. De obicei, primul jucator care reuseste sa construiasca o morisca va castiga partida.
In exemplul dat, jucatorul cu piesele rosii castiga chiar daca urmeaza albastrul la mutare.