Jay Gould

Jay Gould

Castigi 7 puncte daca ai cele mai putine certificate de actiuni emise. 

 

Jason “Jay” Gould (27 mai 1836 – 2 decembrie 1892) a fost un investitor american ce a devenit un dezvoltator de frunte al cailor ferate, dar si un speculator. Desi a fost catalogat in trecut ca un baron hot, istoricii moderni au renuntat la diferite mituri despre el si au evaluat cariera lui intr-un mod pozitiv.

 

Jason Gould s-a nascut in Roxbury, New York, ca fiu al lui John Burr Gould (1792-1866) si Mary Moore Gould (1798-1841). Tatal sau era de origine britanica, iar mama lui de origine scotiana. A studiat la Academia Hobart, dar a renuntat la 16 ani pentru a lucra cu tatal sau in industria grea. A continuat sa se dedice studiului in particular, punand accent pe sondaje si matematica. Mai tarziu s-a apucat sa munceasca in industria lemnului in New York si s-a implicat in domeniul bancar in Stroudsburg, Pennsylvania.

S-a casatorit cu Helen Day Miller (1838 – 1889) in anul 1863 si a avut 6 copii: George Jay Gould I (1864 – 1923),  Edwin Gould I (1866 – 1933), Helen Gould (1868 – 1938), Howard Gould (1871 – 1959), Anna Gould (1875 – 1961), Frank Jay Gould (1877 – 1956).

In aceeasi perioada Gould si James Fisk aveau de a face cu Tammany Hall. Cei doi l-au numid pe Tweed director la Erie Railroad, iar Tweed, in schimb, a aranjat o legislatie favorabila celor doi. Tweed si Gould au devenit subiectul unor desene politice realizate de Thomas Nast in 1869. In octombrie 1871, cand Tweed avea de plata o cautiune de 1 milion de dolari, Gould era seful de obligatiuni.

In 1869, Gould si Fisk au inceput sa cumpere aur in incercarea de a influenta piata, sperand ca o crestere a pretului aurului va genera o crestere a pretului fainii, astfel ca fermierii din vest vor fi nevoiti sa vanda mai multe produse de panificatie in partea de est, crescand astfel volumul de transport pentru Erie Railroad. In acest timp, Gould s-a folosit de contactele sale cu fratele vitreg al presedintelui Ulysses S. Grant, Abel Corbin, incercand sa-l influenteze pe presedinte si pe Secretarul General Horace Porter. Aceste speculatii cu aur au culminat cu Vinerea Neagra pe 24 septembrie 1869, atunci cand valoarea unui lingou Double Eagle a scazut de la 62% la 35%. Gould a obtinut un profit nominal din aceasta operatiune, dar l-a pierdut in procesele ce au urmat.

Acestea actiune a lui Gould pe piata aurului i-a adus reputatia unui figuri atotputernice, ce poate influenta piata.

In 1873 Gould a incercat sa preia controlul asupra companiei Erie Raildroad folosind finantare externa de la lord-ul Gordon-Gordon, dar nu a reusit, fiind fortat in 1879 sa paraseasca aceasta companie.

A inceput sa construiasca un sistem feroviar in partea de vest prin preluarea controlului asupra 4 linii vestice, ce includ Union Pacific and Missouri Pacific Railroad. In 1880 controla 10.000 mile (16.000 km) de cale ferata, a noua parte din totalul de cale ferata din S.U.A si in 1882 controla 15% din liniile de interes. Gould s-a retras din managementul UP in 1883 din cauza unei controverse politice legata de datoriile sale catre guvern.

Gould detinea pachetul majoritar in compania de telegraf Western Union si, dupa 1881, din liniile suspendate din orasul New York. Spre sfarsitul vietii era conectat cu multe din cele mai mari operatiuni fianaciare ale cailor ferate.

Gould a murit de tuberculoza pe 2 decembrie 1892, avand o avere estimata la 72 de milioane de dolari. 

Articolul are ca sursa Wikipedia si cartea de joc din Railroad Tycoon.