Saptamana trecuta am avut placerea de a testa o extensie neoficiala pentru jocul de societate Reteaua Energetica – Harta Romaniei. Extensia a fost realizata de Dragos Toma, un jucator pasionat de Reteaua Energetica, dar si cunoscator al proceselor si tehnicilor de realizare a unei harti, acesta lucrand in domeniul GIS(Geographical Information Systems).
Daca la o prima vedere am putea crede ca harta a fost realizata dupa “ureche”, pe blogul lui putem afla intreaga poveste a realizarii acestei harti “in ArcGIS, pe baza modelelor altitudinale digitale aka DEM-uri” si factorii luati in considerare in stabilirea valorilor conexiunilor (costurile oraselor fiind stabilite conform caracteristicilor terenului strabatut, tinand cont de altitudinea sa, valorile pantei si modul de ocupare a terenului). Tot de acolo veti putea descarca regulamentul de joc al extensiei si harta numai buna de tiparit si intins pe masa de joc.
Pentru ca despre extensia neoficiala Harta Romaniei pentru Reteaua Energetica (Power Grid) puteti citi la Dragos pe blog, in cele ce urmeaza o sa va spun primele mele impresii dupa o partida de joc tinuta in sala de joaca a celor de la CBG.
Primul lucru interesant ce mi-a atras atentia asupra hartii au fost centralele de inceput ce vor trebui licitate de jucatori, acestea deblocand orasele de care sunt atasate, dar vor si forta jucatorii sa pastreze pe tot parcursul jocului tehnologia respectiva. Prima centrala va fi astfel “imbunatatita”, centralele cumparate ulterior ce vor folosi aceeasi tehnologie inlocuind prima centrala cumparata.
Un alt lucru inovativ mi s-a parut orasul Bucuresti, care, desi are costuri duble, puncteaza cat 2 orase daca este alimentat de 2 ori, insa poate fi alimentat si partial.
Sistemul de bonusare/penalizare gandit de Dragos pentru Faza 5 – Birocratia, cand sunt alimentate orasele detinute de jucatori, mi se pare foarte bine implementat, desi cam drastic as putea spune:
– daca iti vei alimenta toate orasele detinute, vei primi un bonus de 1 punct, acesta fiind contorizat pe scara verde a indicatorului de evidenta a oraselor alimentate; daca ajungi la nivelul 4 (ai alimentat toate orasele detinute 4 runde consecutiv), vei putea sa plasezi o a doua casuta intr-un oras in care ai deja una;
– daca nu iti vei alimenta toate orasele, chiar si o singura data, vei incepe sa scazi pe scara indicatorului de evidenta a oraselor alimentate; daca ajungi la 3, vei pierde o casuta plasata deja pe harta.
Per total, harta a pastrat dinamismul hartilor originale si pot spune ca a adus un plus de strategie jocului realizat de Friedemann Friese. Va invit sa o incercati si sa ne lasati impresiile voastre.
Mai jos aveti cateva poze facute in timpul sesiunii de Reteaua Energetica:
Spor la joc!