Intro

Endeavor este un joc de 3-5 jucători, în care fiecare ia rolul unui imperiu colonial în cucerirea de orașe în 7 zone, inclusiv Europa, a face comerț cu acestea și a se lupta cu adversarii, totul pentru a strânge mai multă populație, materiale de construcție, bani și putere politică.

 


Componente

Endeavor conține o hartă stilizată a lumii, în sensul că diferitele continente nu se găsesc la scară pe hartă, ci sunt zone în jurul Europei. De asemenea fiecare jucător va avea o tablă proprie pe care își va urmări progresul pe cele patru componente menționate, își va construi clădiri și va ține coloniștii.Jocul mai conține un set de clădiri, pe 5 niveluri. Sunt câte 3 tipuri diferite pe fiecare nivel, numărul fiecăreia fiind de la 5 la 1 (invers față de nivel). De asemenea avem un set de jetoane cu cele 4 resurse, precum și cu extra-acțiuni, care se plasează aleator pe hartă la începutul jocului, pe track-urile de livrare, pe orașe și pe conexiunile dintre acestea.

Jocul mai conține, seturi de 30 de discuri pe fiecare culoare, reprezentând coloniștii, precum și alte markere pentru a urmări progresul pe cele 4 resurse. De asemenea regăsim și câte un set de cărți cu resurse pentru fiecare zonă a hărții, chiar 2 pentru Europa, acestea putând fi trase de jucători pentru a-și mări stocurile de resurse.


Harta:


Cărți și clădiri:


Tabla individuală: 

 


Mecanismul de joc

Endeavor este compus din 7 runde, în fiecare dintre acestea jucătorii trec prin 4 etape:

1. construiesc o clădire, la alegere, din cele rămase, conform nivelului în care au ajuns pe track-ul de materiale de construcție (primul).
2. colectează un număr suplimentar de coloniști, conform poziției pe track-ul de populație (al doilea).
3. eliberează un număr de clădiri, pe baza poziției pe track-ul de bani (al treilea), iar coloniștii astfel eliberați vor putea fi folosiți în runda curentă, împreună cu cei colectați la etapa 2.
4. fac un număr variabil de acțiuni, pe baza clădirilor pe care le dețin sau a jetoanelor de acțiuni pe care le coletează de pe hartă, până când toți jucătorii spun pas. Dacă jucătorii folosesc clădiri pentru a face acțiuni, vor trebui să folosească un colonist pentru activarea clădirii și apoi unul sau mai mulți pentru plasarea pe hartă.

Acțiunile care se pot face în etapa 4 sunt:

a. livrare (corabie): se trimite un colonist pe prima poziție liberă a unui track de livrare într-o regiune (cea mai depărtată de setul de cărți), se colectează jetonul de acolo. O regiune de deschide atunci când se umple track-ul de livrare, iar cel care are cei mai mulți coloniști acolo va lua automat cartea de guvernator. La egalitate, o ia cel care are un colonist cel mai aproape de pachetul de cărți.

b. ocupare (steag): se trimite un colonist pentru a ocupa un oraș liber, se colectează resursa, iar dacă un jucător deține 2 orașe care au între ele o rută comercială, va colecta imediat jetonul de pe aceasta. Cu excepția Europei, în celelalte zone se pot ocupa orașe, numai dacă zona este deschisă (track-ul de livrare este plin). De asemenea, jucătorul trebuie să aibă prezență în regiunea respectivă, adică să fi trimis măcar un colonist cu acțiunea de livrare.

c. atac (tun): este vizat un oraș controlat de un adversar și se folosesc doi coloniști, dintre care va ocupa orașul, iar celalalt se va întoarce în rezervă împreună cu al adversarului – ca victime ale conflictului armat. De asemenea, un atac nu se poate face decât într-o regiune deschisă, iar atacatorul trebuie să fi avut prezență anterior atacului.

d. tragere de cărți (cufăr): se poate trage prima carte vizibilă a fiecărui pachet de cărți (ele sunt aranjate cu cea mai mare jos – 5, și cea mai mică sus – 1 sau 0). Sunt însă mai multe restricții: zona trebuie să fie deschisă, jucătorul trebuie să aibă o prezență minimă conform numărului cărții (pe track-ul de livrare și în orașele regiunii), iar capacitatea maximă de cărți a unui jucător este dată de poziția sa pe track-ul de politică (al patrulea). Fiecare jucător are o zonă în care își va plasa cărțile de politică și un loc de guvernator, care nu se va calcula la această capacitate, dar care, dacă nu este ocupată, aduce 3 puncte de victorie la final.

e. plată (pungă): se eliberează imediat o clădire deja folosită.

Resursele colectate prin aceste acțiuni, inclusiv cele de pe cărți, se marchează imediat prin avansarea pe track-ul corespunzător. Dacă se primește un jeton de acțiune, acesta poate fi folosit oricând, ca acțiune separată.

Punctele de victorie se obțin din două surse:

– de pe tabla jucătorului: se adună de pe fiecare track de resurse, conform simbolurilor respective (de exemplu numărul 10 aduce 5 puncte de victorie) și simbolurile de puncte de victorie de pe clădiri și de pe cărțile de resurse.

– de pe harta mare: fiecare oraș ocupat valorează un punct (sunt doar 2 orașe care valorează câte 2 puncte fiecare, în colțuri) și fiecare rută comercială între două orașe ocupate mai valorează un punct.

Concluzii

Endeavor este un joc cu reguli simple și cu decizii destul de ușoare, dar care are o rejucabilitate foarte mare datorită plasării aleatorii a jetoanelor de resurse/acțiuni. Singura strategie pe care am descoperit-o acum după 6 jocuri este aceea că trebuie să fii atent la câtă populație ai versus câtă poți folosi pe clădiri, dar în rest, circumstanțele jocului diferă și va trebui să iei decizii în consecință.

Un joc cu componente de calitate, care arată bine, ușor de explicat, nu durează mult, bun pentru jucătorii fără prea multă experiență, un joc de nota 8, în opinia mea.

Sursa foto BoardGameGeek. Articol scris de Arte. Vezi si alte articole scrise