Articol scris de Bolog Sergiu pentru BoardGames BLOG
Earth Reborn se joaca in decursul unui anumit numar de runde. Pentru primele scenarii numarul de runde este nelimitat dar, dupa ce inveti toate regulile se vor impune limite; maxim 5-6 runde.
Fiecare runda este formata din 3 faze:
- Initiativa
- Activare
- Faza finala
Fiecare faza trebuie executata complet pentru a putea trece la urmatoarea.
1.In faza de initiativa, fiecare jucator trage jetoane pentru ordine (order tiles) din saculet si le pune in spatele ecranului pana cand totalizeaza 5 astfel de jetoane.
Apoi, fiecare jucator mai primeste si puncte de comanda (command points sau CP). Numarul acestora este dictat de catre scenariu si de catre caracterele din echipa. Si acestea se pun in spatele ecranului.
Dupa aceasta se determina care din jucatori are initiativa la inceputul fiecarei runde, mai exact cine este primul. Acest lucru este determinat de catre scenario, dar nu este „batut in cuie”. Jucatorii se pot duela pentru dreptul de a fi primul.
In final se mai activeaza si efectele sau abilitatile speciale ce au ca moment de activare drept faza de initiativa. Tot acum se poate cere duelul pentru initiativa.
2.Faza de activare este cea mai lunga dintre toate cele 3 faze. Aici se petrece toata actiunea jocului, actiune ce are ca principali factori jetoanele pentru ordine si punctele de comanda.
Fiecare jucator incepand cu cel ce detine initiativa si continuand in sensul acelor de ceasornic isi va activa un caracter la alegere. Pentru a face asta, jucatorul roteste cartea caracterului ales la un unghi de 90o ( in joc se numeste „engage”, eu ii spun „tap”). Acum, daca doreste, poate sa-i dea ordine. Alege un singur order tile din spatele ecranului si il pune langa cartea pe care a rotit-o.
Un order tile e impartit in 4 zone. Fiecare zona indica una din 5 actiuni pe care le poate avea un caracter folosind aceste ordine (a se misca, a lupta corp la corp, a impusca, a interactiona sau a cauta). Zonele mai au si cate o cifra ce indica numarul maxim de CP ce pot fi folosite in acea zona. Nu voi intra in detalii despre culori.
Dupa ce a ales un order tile, jucatorul poate cheltui puncte de comanda (CP) pentru orice zona doreste, avand grija sa nu depaseasca numarul maxim indicat pe cartea caracterului si nici cel de pe zona respectiva.
De ex: Jack Saw poate cheltui maxim 4 CP per activare iar Lt. Vasquez maxim 5 CP.
Nu voi intra in detalii despre cum se efectueaza fiecare actiune in parte pentru ca mi-ar trebui o tastatura noua, dar voi preciza faptul ca pentru majoritatea actiunilor (in afara de miscare) se folosesc zaruri.
Pe scurt: cu cat folosesti mai multe CP pentru un ordin, cu atat ordinul va fi mai bun si vei folosi mai multe zaruri. Trebuie doar sa ai un order tile si un caracter care sa accepte acel numar de CP.
Dupa ce ti-ai efectuat mutarea sau mutarile urmeaza turul unui caracter inamic dupa care vine iar turul tau. Acum poti activa unul din caracterele ramase (nu esti obligat sa cheltui CP sau order tiles pentru activare, ci doar sa-i rotesti cartea 90o). Daca ai activat deja toate caracterele din echipa ta si inca mai ai CP si order tiles, atunci poti activa orice caracter doresti (fara sa-i mai rotesti cartea). Astfel poti activa unele caractere de mai multe ori, atat timp cat ai cu ce.
Daca nu doresti sa mai activezi caractere ( sau nu mai ai cu ce ), poti spune „pass”. Faza de activare se termina atunci cand toti jucatorii spun „pass” in succesiune.
3.Faza finala
In faza finala :
– se fac verificari pentru victorie ( in caz ca ai anumite misiuni sau obiective);
– se rotesc inapoi in pozitie verticala cartile cu echipamente si caractere;
– se pun toate punctele de comanda (CP), chiar si cele din spatele ecranului, inapoi in “banca” ;
– toate jetoanele de ordine folosite se pun gramada, cu fata in jos langa zona de joc;
– jucatorii trebuie sa verifice sa nu aiba mai mult de 5 jetoane de ordine in spatele ecranului. Acum pot si sa arunce o parte din jetoanele de ordine ramase in speranta ca vor trage altele mai bune in faza de initiativa ce urmeaza;
– se activeaza efectele ce au ca moment de activare faza finala;
Acum urmeaza o noua runda incepand cu faza de initiativa.
Dupa ce inveti toate regulile, manualul iti arata cum sa-ti generezi propriile tale scenarii folosind S.A.G.S ( Scenario Auto Generating System), ceea ce va oferi jocului nenumarate sesiuni, fara a deveni repetitiv.
Inca putin…
Probabil o parte din voi va ganditi „Atat???” … Normal ca nu. Cu ajutorul celor 5 actiuni de pe jetoanele cu ordine poti face si alte chestii. De exemplu, poti captura inamicii raniti daca efectuezi lupte corp la corp (daca detii caractere din factiunea Salemite poti si sa torturezi prizonerii). Poti ataca si distruge aproape tot ce-ti sta in cale: usi, obiectele ce impiedica miscarea si/sau vederea (cutii, copaci, etc.), chiar si zidurile.
Nu poti intra in birou pentru a fura documentele secrete pentru ca e incuiata usa? Nu-i nimic. Mergi la armorerie, cauta o arma sanatoasa (bazooka poate?) si distruge usa sau peretii.
Nu stii ce planueste inamicul? Spioneaza-l pentru a-i afla misiunea sau de ce nu : captureaza-l si tortureaza-l!
Punctele de comanda pot fi folosite pentru a reincarca armele si pentru a activa diferite abilitati speciale sau efecte ale diferitelor camere de pe harta. Le poti folosi si pentru a face rost de alte jetoane pentru ordine. Cel mai interesant mod de a le folosi, cred eu, este pentru dueluri.
A trecut cineva prin fata ta atunci cand nu era turul tau? Nu-i nimic. Cere duel, pariaza punctele de comanda, iar daca reusesti sa castigi, intrerupe-i actiunea si activeaza-ti tu caracterul. Vrei sa fii tu primul la inceputul rundei? Dueleaza-te!
Cred ca am vorbit destul asa ca acum imi voi spune parerea.
Motiv | |||
P
O Z I T I V |
Raport calitate/pret foarte bun. La cate chestii primesti in cutie, 249 RON este foarte bine, zic eu. | ||
Ofera o diversitate enorma in crearea scenariilor. Cu siguranta nu te vei plictisi si nu vei crede ca faci acelasi lucru iar si iar. | |||
Independent de limba. Da, ati citit bine. Singurul text din joc este pe cartile cu misiuni, dar si acestea au iconite. | |||
Este extrem de flexibil. Daca nu-ti place sa torturezi, sa capturezi, sa distrugi ziduri sau mai stiu eu ce, pur si simplu joci fara acele actiuni. Eu recomand totusi sa jucati cu toate regulile! | |||
Are multe mecanici: de la simplele zaruri pana la management de resurse (order tiles si command points) si chiar bluffing. Are si o mecanica interesanta pentru a cauta prin pachetul cu echipamente. | |||
NE
U T R U |
Artwork-ul de pe carti e cam slabut. Se putea mai bine. | ||
Zarurile poti fi brutale. Se poate ca pana si cel mai bine gandit atac sa rateze. | |||
Desi pe cutie scrie ca se joaca intre 2 si 4, in realitate jocul este conceput pentru doua persoane. | |||
NE
G A T I V |
Necesita foarte mult timp pentru a invata toate regulile. | ||
Optiunile din timpul jocului te pot lasa „paralizat”. | |||
Daca vine un jucator nou va trebuie sa explici regulile de la zero, asta insemnand sa re-joci scenariile. |