Intro

După o vacanță destul de lungă, revin cu o prezentare a unui joc foarte popular, Caylus, aflat de multă vreme pe locul 10 în topul BGG. Ca mecanică, este un worker placement, poate cel mai bun, după opinia multora, dar are și câteva particularități notabile.



Ca tematică, Caylus este plasat în Franța medievală, unde regele a decis să-și contruiască un castel de graniță, fapt ce îl va realiza cu ajutorul jucătorilor, între 2 și 5. De menționat că jocul este foarte diferit, în funcție de numărul de jucători, deoarece aceștia se vor bate pe același număr de acțiuni posibile. În 2 persoane este oarecum plictisitor, în 3 sau 4 atinge maximul, iar în 5 este deja prea aglomerat ca sa poți pune în practică o strategie.


Componente

Trebuie să menționez că jocul meu este ediția nouă, dar în afară de noul design al cutiei, în stil ușor impresionist, nu s-au schimbat foarte multe lucruri înăuntru. Fiecare dintre cei 5 jucători are un set de piese, ce constau în căsuțe și jetoane de acțiuni (6 la număr). De asemenea există harta de joc, jetoane de bani de 1 și 5, seturile de clădiri care se pot construi pe locurile libere, precum și resurse (mâncare, mătase, piatră, lemn, aur).



Mecanismul de joc

În prima fază jucătorii vor plasa jetoanele de acțiuni, plătind un ban la fiecare jeton plasat. Nicio resursă și nicio acțiune nu se va face efectiv în această fază. Din momentul în care un jucător pasează, ceilalți vor trebui să plătească câte doi bani pentru fiecare jeton plasat, respectiv 3 bani după ce au pasat 2 jucători. Fiecare spațiu/clădire permite un singur jeton de acțiune pe tură.

În a doua fază se vor executa, în ordine, acțiunile, pornind de la poarta castelului. Clădirile roz se pun aleator după pod, dar primele acțiuni sunt mereu în aceași ordine (3 bani, mișcarea ofițerului, favorurile regale, ordinea jucătorilor șamd). După ce sunt executate toate acțiunile de pe drum, pe care există jetoane, se trece la construcția castelului.

Jucătorii pot construi clădiri noi și le vor pune pe primul spațiu disponibil de pe drum, folosind o clădire care permite construcția sau un favor regal. Aceste clădiri presupun un cost și aduc puncte de victorie. Majoritatea clădirilor dau resurse sau alte beneficii și pot fi folosite de alți jucători. De fiecare dată când un jucător folosește o altă clădire, proprietarul primește un punct de victorie. Dacă un jucător folosește o clădire a sa va plăti un singur ban, chiar dacă alți jucători au pasat deja.



Un mecanism deosebit al jocului este ofițerul/primarul. Aceștia pornesc din același loc în fiecare tură. Vor putea executa acțiuni numai cei acele clădiri cu jetoane care se află între ofițer și poarta castelului. Ofițerul poate fi mutat de jucători, fiecare având posibilitatea să-l mute în ordinea pasării, cu 3 spații, fiecare spațiu costând 1 ban. De asemenea există și un spațiu de acțiune care permite mutarea gratuită 3 spații. La finalul turei, dacă ofițerul se află în urma primarului (mai aproape de castel) sau pe aceeasi clădire, primarul avansează un spațiu, 2 în caz contrar. Clădirea pe care se află ofițerul produce.

După ce s-au executat toate acțiunile se trece la castel, unde cei care au plasat jetoane de acțiuni pot construi zone de palat, plătind 3 resurse diferite, dintre care o mâncare, pentru fiecare căsuță construită. Se primește un număr de puncte de fiecare casă și cel care are cele mai multe construite în runda respectivă va primi un favor regal. De asemenea, la finalul fiecărei perioade, jucătorii vor primi favoruri regale după numărul de case construite la castel.

Favorurile regale sunt de 4 tipuri: puncte de victorie, bani, resurse și construcții de clădiri cu cost redus. O favoare presupune avansarea jetonului jucătorului respectiv cu un spațiu pe o linie, și primirea unui beneficiu din linia respectivă, oricare până la poziția jetonului.

Clădirile care se pot construi sunt de 4 tipuri (exceptându-le pe cele care se plaseaza aleator la început de joc). Primele sunt cele de lemn, care se pot construi de la începutul jocului, prin accesarea celor două șantiere care pot construi exclusiv clădiri de lemn, sau prin favorul regal pe construcții (care în prima eră permite doar clădiri de lemn). Una dintre clădirile de lemn este șantierul de clădiri de piatră, iar între acestea există șantierele pentru clădirile speciale (pe bază de aur, care dau exclusiv puncte de victorie și favoruri regale) și pentru clădirile verzi. Acestea din urmă înlocuiesc clădirile roz de început și vor da la fiecare tură un extra ban proprietarului (față de 2 bani standard care se primesc oricum). Clădirile speciale se pot face numai prin renunțarea la o clădire verde a celui care vrea să contruiască.

Cele trei ere se termină când primarul ajunge la spațiul figurat special pe drum, indiferent dacă s-au construit clădiri până acolo sau nu. Jocul se va termina la finalul erei 3.


Concluzii

Caylus este un euro foarte interesant, cu interacțiune semnificativă între jucători, datorită mecanismului ofițerului. Deși plasarea inițială a clădirilor roz nu este foarte importantă, jocul are o rejucabilitate mare, deoarece arborele de decizii este foarte dens. În plus jocurile diferă semnificativ în funcție de numărul de jucători.

Personal, cred că acest joc merită să fie în top 10, dar nu este un joc pentru non-gameri. Caylus îmi place foarte mult și îi acord nota 9.


Articol scris de Arte. Vezi si alte articole scrise