Daca Oitza Neagra v-a prezentat in detaliu componentele jocului de societate Asgard, in cele ce urmeaza eu o sa va povestesc despre ce impresii mi-a lasat acesta dupa cateva partide.

Desi realizat de un designer italian, Asgard este plasat in lumea mitologiei nordice, in taramul zeilor Aesir, zei ai razboiului si ai puterii. Lupta dintre fortele Luminii si ale Intunericului este din ce in ce mai acerba pe masura ce ne apropiem de Ragnarök – cand se va decide soarta zeilor.

Un fel de Apocalipsa din religia crestina, Ragnarök reprezinta o serie de evenimente majore, inclusiv o mare batalie prezisa care va avea ca rezultat final moartea unui numar de figuri majore (inclusiv zeii), dezastre naturale diverse si scufundarea ulterioara a lumii in apa.

Jucatorii vor alege pe parcursul jocului de care parte vor sa fie si ce zeu/zei vor sustine in confruntarea finala. Suportul acordat unui zeu se va face prin construirea unui templu inchinat acestuia. Pe langa ridicarea de temple, vor trebui convinsi sa se alature luptei cat mai multi luptatori neinfricati, precum si giganti.



Harta este impartita in mai multe zone. Pe laterale avem cate 5 zei (in partea stanga avand zeii ce lupta de partea Luminii, iar in dreapta pe cei ai Intunericului). Cele 9 lumi si Populatia sunt plasate central, aici avand loc batalii pe tot parcursul jocului.

In partea de sus a hartii avem plasata Valhalla (paradisul in care erau dusi razboinicii vikingi dupa moartea eroica in lupta), de unde vom putea recruta razboinici. Tot in partea de sus este si zona Asgard, de aici putand creste numarul de Discuri de Influenta (actiune) si/sau trimite discuri in cele 9 lumi din centru.



Regulamentul nu este extrem de stufos (12 pagini, la care se adauga 2 pagini de explicatii a anumitor jetoane) si este scris destul de cursiv si cu multe exemple.

Asgard se desfasoara pe parcursul a 5 runde, jucatorii incercand sa stranga pana la sfarsitul jocului cat mai multe Puncte de Victorie. Fiecare din cele 5 runde este impartita in 4 faze:

1. Alegerea zeilor;
2. Alegerea actiunilor;
3. Realizarea actiunilor;
4. Bataliile.

Jucatorii vor primi fiecare cate 3 discuri in culoarea lor (pe baza carora vor alege ce actiuni vor face) si cele 10 carti cu Zei.

In faza 1, Alegerea zeilor, toti jucatorii aleg simultan ce zei vor sa joace in acea runda, numarul acestora fiind egal cu numarul Discurilor de Influenta pe care le detin in acel moment. Pe parcursul jocului, numarul de discuri poate creste, lucru ce va duce la cresterea numarului de actiuni pe care un jucator le poate face in runda respectiva. De asemenea, numarul lor poate sa si scada, in cazul in care discurile sunt plasate pe anumite locatii, acestea raman blocate – in sloturile de suport la un anumit zeu sau in urma castigarii unei batalii.

In faza a 2-a, dupa ce toata lumea si-a ales zeii pe care doreste sa ii joace, incepand de la primul jucator, succesiv, fiecare jucator va intoarce cu fata in sus o carte cu un zeu si isi va plasa un disc pe acesta – fie pe un slot de tip Request (cerinta), fie la Templu.

In faza a 3-a, in aceeasi ordine si tot succesiv, fiecare jucator va alege cate o actiune pe doreste sa o faca (dintre cele marcate cu discuri de culoarea sa in faza anterioara). In general, actiunile de tip Request vor aduce jucatorilor Pietre Fermecate si/sau soldati (Luptatori sau Giganti). Cu ajutorul Pietrelor Fermecate, cand vor alege actiunea de Templu, jucatorii vor putea construi Temple, acestea aducand in fiecare runda Puncte de Victorie.



Modul prin care se iau Pietrele Fermecate mi s-a parut foarte interesant. Acestea sunt in numar limitat si, daca atunci cand ai dreptul sa iei un anumit numar de pietre nu mai sunt suficiente in rezerva zeului respectiv, vei lua de la ceilalti jucatori. Astfel, te vei gandi foarte bine ce Zei vei juca si mai ales ce vor vrea sa joace si ceilalti jucatori, totul combinat cu actiunile pe care vrei sa le faci si in ce ordine. Chiar daca ti-ai calculat teoretic ce poti face, de multe ori adversarii iti vor strica planurile si iti vor fura resursele.

In faza a 4-a se vor da bataliile (acolo unde este cazul) in cele 9 Lumi din centru. Bataliile au loc intre cele 2 forte, Lumina si Intunericul, jucatorii alegand de ce parte sunt. Fiecare batalie este influentata de Armele Antice. Daca vei reusi sa invingi in bataliile respective, in functie de numarul de lumi cucerite, vei primi in fiecare runda pretioase Puncte de Victorie (dar asta doar daca mai exista jetoane de valoarea respectiva in centru).



Dupa doar cateva partide, pot spune ca Asgard este un joc bun, antrenant si care imbina armonios mecanicile de Worker Placement (Plasare de Muncitori) si Simultaneous Action Selection (Alegerea Simultana a Actiunilor). Vei avea o multime de cai de dezvoltare de urmat si multe strategii de gandit impotriva adversarilor tai, limitarea Pietrelor Fermecate si posibilitatea de a le fura de la ceilalti adauga “sare si piper” jocului.

Chiar daca uneori vei avea mici sentimente de frustrare ca ceilalti fac/vor sa faca aceeasi actiune ca si tine, in Asgard mereu poti alege o alta actiune la fel de buna. Cumva, acest lucru imi aminteste de Agricola, in care mai tot timpul ti se pare ca ceilalti si-au dat seama ce vrei sa faci si te blocheaza.

Sfarsitul de joc poate aduce multe surprize si, daca cineva pare ca ar avea cele mai multe Puncte de Victorie si ceilalti nu il mai pot ajunge sau intrece, Ragnarök – batalia finala, poate schimba cu usurinta clasamentul.



In concluzie, daca esti in cautarea unui joc de strategie economica ce foloseste mecanici precum Worker Placement sau Simultaneous Action Selection, Asgard este pentru tine. Chiar daca in joc apar zei precum Odin, Freyja, Týr, Loki, Hel, Thor, Baldr, Fenrir, Mímir si Surtr, zeita norocului – Fortuna – nu isi gaseste locul printre ei. Ce alegeri vei face, de care parte vei vrea sa lupti (a Luminii sau a Intunericului), totul depinde de tine daca vrei sa castigi!

Jocul ne-a fost oferit pentru testare de cei de la Lex Hobby Store si poate fi comandat folosind acest link.