Conceput de Michael Schacht pentru 2 jucatori, Architekton ne duce in trecut, in Grecia Antica, dandu-ne posibilitatea de a ne dovedi maiestria de arhitecti. Este un joc rapid, cu o durata de aproximativ 30 minute si care iti ofera 2 posibilitati:
1. sa te plistisesti jucand “frumos”, si sa te intrebi la final care-i scopul acestui joc pentru ca n-o sa-l intelegi deloc jucand astfel;
2. sa joci “agresiv” si sa descoperi farmecul jocului.
Marturisesc ca dupa primul joc de Architekton (in care am jucat “frumos”) am spus ca e un joc care n-are niciun haz si nicio noima, avand in cap ideea ca “atata dai, atata face” – jocul fusese luat de la Essen intr-un set de 3 jocuri marca Queen Games pentru doar 10 EUR/set. Asa ca i-am pus repede eticheta negativa, gandindu-ma serios sa ma “descotorosesc” de el. Norocul lui, dar si al nostru, a fost ca intr-o zi sa descopar pe BoardGameGeek o prezentare care m-a facut sa-i mai dau o sansa, incercand varianta “agresiva”.
Architekton – Coperta cutie fata
Architekton – Coperta cutie spate
Architekton – Interior cutie
Cutia arata foarte bine, dar este destul de mare pentru ceea ce gasim inauntru, si anume:
– 24 casute de 2 culori, alb si rosu (cate 12 pentru fiecare jucator);
Architekton – Casute din lemn pentru jucatori
– 22 jetoane cu cladiri avand arhitecturi diferite, dar mai important – peisaje diferite;
Architekton – Jetoane Cladiri
– 24 jetoane cu peisaje (cate 6 pentru fiecare tip de teren: padure, apa, pajiste, pamant);
Architekton – Jetoane Peisaje
– 8 puncte (banuti);
Architekton – Jetoane puncte/bani
– 6 regulamente – engleza, franceza, italiana, olandeza, spaniola si germana.
Architekton – Regulamente de joc
Architekton este un joc ce se invata foarte rapid, regulamentul de doar 2 pagini fiind foarte usor de parcurs.
Nici pregatirea jocului nu iti ia mult timp:
1. fiecare jucator isi ia casutele de o anumita culoare si cate 1 punct;
2. toate Cladirile sunt amestecate, dupa care se pun intr-un teanc cu fata in jos; primele 4 piese din teanc se iau si se aseaza cu fata in jos intr-un teanc secundar, formand rezerva; din teancul principal se mai iau 3 jetoane, care se intorc cu fata in sus;
3. pentru jetoanele cu Peisaje, procedam la fel ca in cazul Cladirilor: formam teancul principal, luam 4 jetoane pentru rezerva si intoarcem alte 3 cu fata in sus;
4. pentru a forma pozitia de Start, luam inca 2 Peisaje din teanc si le asezam in centrul mesei, unindu-le pe diagonala (un singur colt comun).
Jocul se desfasoara alternativ intre cei 2 jucatori, incepand cu cel mai mare ca varsta.
La randul sau, fiecare jucator isi alege de la “piata” 2 jetoane de orice tip, pe care le aseaza pe tabla respectand urmatoarele reguli:
– jetonul respeciv sa aiba cel putin o latura comuna cu un alt jeton de tip diferit deja asezat pe tabla (peisajele se pot lega doar la cladiri, iar cladirile doar la peisaje; jetoanele de acelasi tip au doar colturi comune, nu si laturi);
– in cazul in care jetonul nou plasat se conecteaza cu 2 sau mai multe jetoane existente, este suficient ca o singura latura sa aiba aceeasi culoare cu un jeton existent;
– cand este plasata o cladire, jucatorul respectiv isi pune o casuta pe jetonul respectiv;
– in momentul in care o cladire este inchisa de peisaje pe toate cele 4 laturi, sa calculeaza scorul pentru ea, astfel:
– daca toate laturile se potrivesc, primesti 1 banut;
– daca 1, 2 sau 3 laturi sunt diferite, pierzi 1, 2 sau 3 puncte. In acest caz, ai si posibilitatea de a-ti lua casuta/casutele cu pricina inapoi, dar doar platind inca 1 banut.
Architekton – moment din joc
La sfarsitul fiecarei ture se completeaza “piata” astfel incat sa avem 3 cladiri si 3 peisaje.
Sfarsitul jocului se declanseaza in momentul in care nu mai exista piese in teancurile principale pentru a completa piata. In acest moment, rezerva este pusa in joc si incepe ultima runda de joc. Aici este o precizare interesanta si care mie una mi se pare foarte ok: daca e randul primului jucator, ambii vor mai juca o tura; daca e randul celui de-al doilea, doar acesta va mai juca. Aceasta regula asigura numar egal de runde pentru fiecare din cei doi jucatori pe parcursul jocului, avand astfel egalitate de sanse.
Scorul final se face astfel: se scot de pe tabla cladirile (inclusiv casute) care sunt conectate la numai 1 sau 2 peisaje, dupa care fiecare jucator primeste puncte pentru cel mai mare grup de casute conectate pe diagonala (cate 1 punct pentru fiecare casuta din grup).
Castigator este cel care are la sfarsitul jocului cele mai multe puncte.
Varianta “agresiva” se bazeaza pe urmatoare regula prevazuta in regulament: Daca un jucator nu are de unde sa plateasca puncte (in cazul in care o casuta de-a sa este inchisa pe cele 4 laturi, dar are si laturi ce nu se potrivesc), atunci sfarsitul jocului intervine imediat, celalalt jucator fiind desemnat castigator.
Daca tii cont de aceasta regula, precum si de faptul ca la inceputul jocului fiecare are doar 1 punct, lucrurile se schimba radical. In loc sa te apuci sa-ti construiesti cartierul tau grandios si sa astepti finalul jocului plictisindu-te plasand jetoane, te vei orienta mai degraba catre nimicirea adversarului, plasandu-i peisaje nepotrivite in vecinatatea caselor lui, cu scopul de a-l ruina. Grija mare in acelasi timp la protejarea propriilor constructii. Rezultatul acestei tactici? Jocul devine o lupta pe viata si pe moarte, iti pune mintea la treaba si iti da un sentiment de satisfactie la final (bineinteles, daca mai si castigi… 😀 ).
Raspuns final: jocul de societate Architekton merita jucat si pastrat in colectie. Nu este un joc extraordinar, dar e dragut. Iar daca ai ceva de impartit cu persoana de langa tine si vrei s-o provoci la duel… e perfect 😀