Printre superbele jocuri luate de la targul international Spiel 2012 se afla si Archipelago, un board game pentru 2-5 jucatori realizat de designerul Christophe Boelinger si care in prezent este publicat de 2 edituri: Asmodee si Ludically.

Archipelago face parte din categoria jocurilor economice strategice si de civilizatie, folosind mecanici ca Area Control / Area Influence, Auction/Bidding, Commodity Speculation, Modular Board, Tile Placement, Trading si Worker Placement.

Povestea din Archipelago este centrata pe puterile Renascentiste din Europa ce se lupta pentru a explora arhipelagul Caraibian. Jucatorii vor putea explora teritorii, vor incerca sa obtina resurse pe care le vor putea vinde atat pe piata interna cat si pe cea externa, vor construi piete, porturi, orase si temple, vor negocia intre ei (si poate se vor trada unul pe celalalt) – toate acestea pentru a indeplini obiectivul secret.

Vincent Boulanger, Ismaël Pommaz si Chris Quilliams s-au ocupat cu maiestrie de grafica inspirata a jocului, reusind sa creeze o atmosfera de desprinsa parca din anii 1500.

Pe coperta cutiei este surprins momentul intalnirii dintre europeni si bastinasi:

Archipelago – Coperta cutie fata


Archipelago – Coperta cutie spate


Imediat ce ridicam capacul vom descoperi regulamentul in limba engleza:

Archipelago – Regulament in limba engleza


Cateva table de carton au pe ele stantate mai multe token-uri si markere, iar dupa desprinderea acestora, tablele se vor aseza sub insertul de plastic pentru a pastra cu grija componentele.

Archipelago – Table markere si token-uri


Archipelago – Insert din plastic


O tabla de joc rotunda fata-verso va fi folosita pentru actiunile pe care si le vor alege jucatorii:

Archipelago – Tabla de actiuni


Alte 4 table vor fi folosite pentru:


Piata domestica(interna);


Piata externa(de export);


Stabilitatea coloniei, meeple-ul alb marcand numarul populatiei, iar meeple-ul negru nivelul de rebeliune;


Surplusul de muncitori, nivelul acestora fiind marcat cu ajutorul unui meeple gri.


Harta este modulara, in alcatuirea ei intrand diferite hexagoane din cele 25 existente. Fiecare hexagon are 2 fete, acestea fiind stocate intr-un insert din plastic separat:

Archipelago – Hexagoanele de harta


In joc sunt folosite 3 tipuri de carti:


30 carti Obiectiv Secret, cate 10 pentru fiecare din cele 3 durate de joc posibile: scurt, mediu si lung;


12 carti Trend;


48 carti de Evolutie: 24 carti Caracter si 24 carti Progres:


Archipelago – Carti Caracter


Archipelago – Carti Progres


Moneda folosita in joc este Florinul, avand la dispozitie 30 monede de argint in valoarea de 1 Florin si 21 monede de aur reprezentand 5 Florini:

Archipelago – Florini


82 de cuburi din lemn colorat tin loc de resurse:


15 cuburi verzi – Ananas;


15 cuburi portocalii – Vite;


15 cuburi albastre – Peste;


15 cuburi maro – Lemn;


12 cuburi albe – Piatra;


10 cuburi negre – Fier


13 jetoane fata-verso vor fi folosite pentru Piata sau Port, iar alte 13 pentru Oras sau Templu:

Archipelago – Jetoane piata/port


Archipelago – Jetoane oras/templu


Pentru fiecare jeton de harta plasat, jucatorii vor primi unul din cele 24 de jetoane de Explorare, acesta putand fi folosit ca oricare alta resursa:

Archipelago – Jetoane explorare


O linie de carton din 2 bucati ce se imbina va fi folosita pentru a tine ordinea jucatorilor si cartile de evolutie, pe spatele acesteia putand fi marcat scorul la finalul jocului:

Archipelago – Linie pentru ordinea jucatorilor


Fiecare jucator va avea un set de piese intr-una din cele 5 culori disponibile, impartite astfel:


4 nave;


10 oameni (Meeple);


5 discuri de actiune;


1 marker de ordine a jucatorilor:


Pe langa piesele de mai sus, fiecare jucator va avea la dispozitia sa un paravan in spatele caruia va ascunde de ochii adversarilor cuburile de resurse si banii:

Archipelago – Paravane jucatori


Noi am jucat Archipelago de cateva ori, asa ca voi reveni in curand cu primele impresii.